ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nya Älvsborg  (läst 653 gånger)

2007-04-05, 13:01
läst 653 gånger

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
   Någon forskare som forskar om fångarna i fängelset Nya Älvsborg. Har eller hade  Nya Älvsborg egen förslamling för fångarna. Egen kyrkogård.
 
Jag söker efter en man Peter Jonasson f. 1775 i Väckelsång. Han flyttade 1811 till Urshult med  
familjen.  1812 vidare till Almundsryd. där hände något som noteras i HFL 1811-1815 pag.246.
5/1 1813 fick hans 40 spö för tjuvnad.
 
1821 finner jag familjen hustru och barn som backstugsittare i Väckelsång.  Under resten av hustruns levnad till 1846 ant. i kanten Mannen på fäste i Älvsborg.  hustrun dog 1845 som inhyseshustru, men när bouppt upprättas någon vecka senare är hustrun Lisken Månsdotter änka.
 
Förmodligen fick man information vid bouppt. att mannen redan avlidet. Mannen finns inte med i Väckelsångs eller Almundsryds dödbok.
eller i kroneberg databas före 1870.
Det är luckor i utfl längderna både i Almundsryd och Väckelsång.
 
Vid kontakt med Göteborg landsarkiv fick jag besked om att det finns inga bevarade uppgifter om fångarna före 1842 juli.  
 
Men enl. andrar källor ska det finnas uppgifter om fångarna från 1806- 1867.  
Jag vet inget om Peter Jonasson o.h.familjs öden åren 1813-1820 på grund av luckor i infl. utfl.
Lusläst HFL utan resultat.  
 
Sannoligt avled P Jonasson i Älvsborgs fängeles
före 1846.Men hur kommer jag åt informationen om hans död.
 
Finns materialet om fångarna på riksarkivet ? när Göteborgs landsarkiv inte har några uppgifter före 1842 jul.
Tacksam för informantion om äventuella uppgifter före 1842 om fångarna på Nya Älvsborgs fängelse.
 
MVH
Sweneric

2007-04-05, 13:16
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sweneric, uppgifter om fångarna på Nya Älvsborgs fästning kan finnas på Riksarkivet, i Justitiekanslersämbetets fångrullor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna