ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrbärke C:1 Vigsel 1672 GID 24.38.74700  (läst 734 gånger)

2007-04-08, 15:47
läst 734 gånger

Marja Winberg

Längst ner till höger finns vigselnotisen för Erik Persson ifrån Gränge och Marit Ingelsdotter. Kan någon hjälpa mig att läsa vad som står om dem? Är vigseldagen Mikaels dag (29/9)?
 
Tacksam för hjälp
Marja

2007-04-08, 21:04
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Marja !
 
Jag läser som följer  
Erik Pärsson ifrån Gränge, till tienst i Sundet
Marit Ingelsdotter till tienst dersammastädes
 
Vigseldagen är Michaelis som enligt almanackan i Holger inträffade som du skriver 29 sept.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-04-09, 11:41
Svar #2

Marja Winberg

Tack, Stefan Jernberg!
 
Dottern Kerstin döptes sedan enligt min tolkning den 4 Advent och Erik Per Simes bodde då i Räfvåla, likaså min tolkning. (Grangärde C:1 Födda 1672 GID 169.41.79100)
I hfl Grangärde AI:1 (GID 169.53.40500)står det att Cherstin var född i Saxberg.
Kan jag ha tolkat rätt? Ligger de tre byarna nära varandra?
 
Vänliga hälsningar
Marja

2007-04-09, 21:21
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Marja !
 
Geografin i Grangärde är jag urusel på, men i AI:2 GID 169.54.49900 så återfinner du familjen ånyo i Saxberget. Här står det som i det förra förhöret dvs att Erik Per Sims [kanske skall tolkas som Per Simonssons son (?)] var född i Gärdet, hustrun var född i Sunnansjö och barnen i Saxberget, här fins även en Ingel Tolsson med hustru och bägge födda i Sunnansjö - dessa båda var väl troligen henens föräldrar.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-04-09, 23:59
Svar #4

Marja Winberg

Tack, Stefan Jernberg!
 
Jag har också funnit dessa uppgifter om familjen men jag undrade över de olika ortsangivelserna. Det var kanske inte så konstigt som jag tyckte när jag fann vigselnotisen i Norrbärke. Jag hade inte kunnat tyda orden till tienst i och till tienst dersammastädes utan kopplade dem till att paret måste gifta sig i grannförsamlingen, kanske för att dottern Kerstin föddes knappt tre månader efter vigseln. Jag har på Häradsekonomiska kartan funnit Sundet som ligger ca två mil från Saxberg som i sin tur tycks ligga i Räfvåla.
 
Vänliga hälsningar
Marja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna