ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrbärke, DB F:1. Gid:24.47.75100 Anna Hansdotter  (läst 487 gånger)

2005-05-22, 19:13
läst 487 gånger

Klara Björkman

Jag skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig tyda texten i dödboken för denna kvinna. Vilken Södra ..... församling var hon född i? Hennes far var hammarsmed om jag läst rätt? Vid vilket bruk? Resterande har jag (nästan)lyckats klura ut.

2005-05-22, 22:16
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det ser ut som Korslångs Bruk. (Korslången?)

2005-05-23, 00:26
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bege är inne på rätt spår.
 
Utan tillgång till Genline, lär det syfta på Korslångens hammarsmedja (skrevs även Korslångshammar). Startade, om jag inte missminner mig, 1678. Järnet tillhandahölls från bruken däromkring, främst Björsjö och Kloten.  
 
Hammarsmedjan låg i södra Söderbärke församling, i det s k trelänsmotet, på gränsen till Ljusnarsberg och Ramsbergs församling.
 
Mvh Leif

2005-05-23, 13:29
Svar #3

Klara Björkman

Tack snälla ni! Med facit i handen kan jag också se att det står så! Men jag har aldrig hört talas om detta bruk tidigare. Det som står skrivet mellan södra(Söder?) och församling, skall jag tyda det som Söderbärke, eftersom hammarsmedjan låg i denna församling? Mvh Klara

2005-05-23, 14:53
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja, det är Södra bärkes församling, men markeringen över a, som gör det till ett ä, saknas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna