ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Olsson Printz, f 1594 i Lödöse  (läst 4633 gånger)

2000-04-11, 10:20
läst 4633 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Enligt Hülphers och Sehlberg skall rådmannen i Lidköping Olof Olsson Printz ha fötts i Lödöse der nu Götheborg är anlagt 1594. Vet någon något om hans härstamning?
 
Jag härstammar från hans son Pål (1626-1708), borgare i Gävle.

2000-04-11, 10:36
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Lars!
Förmodligen är det Nya Lödöse som åsyftas eftersom det är Gamlestaden i Göteborg som ligger där nu. Jag har en del material om Nya Lödöse som jag ska kika på under dagen och se om jag kan hitta din anfader Printz.

2000-04-11, 20:01
Svar #2

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Lasse!
Jag har ägnat dagen åt att läsa Nya Lödöse tänkeböcker mellan 1586 och 1621, men det fanns tyvärr ingen med namnet Printz med där. Jag tittade även i Carl af Ugglas fina verk över gamla Lödöse från 1931, men någon Printz fanns inte däri heller.
 
Annars hoppas jag att det går bra i arbetet med din akademiska studie som förhoppningsvis kommer att flytta fram forskningsläget vad gäller 1700-talets manufakturer!
 
/Jens

2000-06-19, 22:39
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Kanevid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:11
    • Visa profil
Lars!
 
Jag har i min forskning en
Johan H. Printz, Auditör och född 1723.
Dog 17820424 i Kullbäckstorp i Råda förs. i Göteborgs och Bohus län.
BARN: Ebba Christina Printz född 1753, död 1800.
      Gift 17820401 i Råda med Olof Hansson, Varfstimmerman och född 1717. död 1807.
 
MVH
Maj-Britt

2000-06-20, 00:15
Svar #4

Christer Påhlsson

Lars,
Vet du om Olof Olsson Printz har fler söner än din egen ana Pål?
Mvh/Christer

2000-06-21, 22:52
Svar #5

Stefan Sörensson

Jag har i Västerås bibliotek hittat bland Hulphers släkttavlor över Printz att Olof Olsson Printz, f. 1594 hade sonen Sven Olsson Printz, nämns vara född i Lidköping, senare handlande i Gävle. Han i sin tur hade sonen Per Svensson Printz som blev auditör och mantalskomissarie i Gävle och grundade bl a Gysinge bruk. Hans son, Per Printz (1658-1694), blev klockarpräst i Alunda socken, Uppland.  
Vore tacksam om någon har utförligare, mera trovärdiga uppgifter om denna släkt. Med tanke på att Olof Olsson Printz, f. 1594 blev gammelfarfar redan vid 62 års ålder... Är detta möjligt, eller troligt?
Mvh, Stefan

2000-06-22, 00:38
Svar #6

Christer Påhlsson

Stefan!
Min fråga kom sig av att en Olof Printz har 2 söner:
(1) Nils Printz, f c.1630, borgmästare i Kexholm i Karelen, d i Viborg 14/1 1677 & bg 25/3 i Kexholm, gift m rådmannadottern från Nyenskans Elisabet Blanckenhagen, bg 4/6 1699
(2) Olof Printz, löjtnant i Nöteborg, d 1692, gift, ett barn bg i Kexholm 2/2 1692
Frågan är alltså om här möjligen finns någon koppling
Mvh/ Christer

2000-06-22, 20:48
Svar #7

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Christer! Nils Olofsson Printz´hustru Elisabet var  
dotter till borgmästaren i Salmis Henrik  
Blanckenhagen och således syster till rådmannen i  
Nyen.  Har du något belägg för att löjtnanten Olof  
Printz i Kexholm var en bror, inte en son till  
Nils Printz?
Också jag skulle gärna vilja veta något om Nils  
Printz´härstamning.
Mvh Christina.   .

2000-06-23, 00:23
Svar #8

Christer Påhlsson

Christina!
Tack för kommentaren om Elisabet Blanckenhagen.
När det gäller Olof Printz och hans 2 söner Nils & Olof utgick jag från Bergholms arbete (på finska) i 2 band, där han säger (sid 1051) att det inte är klart varifrån den släkt Printz kommer som uppträder i Finland på 1600-talet. Bergholm anger Olof Printz som far till Nils & Olof, och säger om fadern (OP) att man inte vet mer om honom än just detta. Inga datum el. annan upplysning ges alltså om OP.
Mvh Christer

2000-06-23, 19:28
Svar #9

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Christer! Vilka källor anger Bergholm för sitt  
antagande att både Olof & Nils är söner till en  
Olof Printz? Det är lika möjligt att Nils Olofsson  
är den som tagit efternamnet Printz . I  
rådhusrättsprotokollen för Kexholm 1662 talas ännu  
om Nils Olofsson och han lär vara den förrige  
stadstjänaren Nils Olsson som nämns där 1649.
Mvh Christina.   .

2000-06-24, 01:05
Svar #10

Christer Påhlsson

Christina!
Inga källor, vilket emellertid inte gäller enbart detta fallet utan är genomgående i Bergholm (vad jag har kunnat se).
-- Nils Olofsson Printz anges av B som kronofogde (1657), hauptman (1660), rusthållsköp (1676), samt att Kkh J Rachlitzius håller likpredikan 1677, som är tryckt i Åbo 1678. Förrige stadstjänaren Nils Olsson nämns överhuvudtaget ej av B.
Mvh Christer

2000-10-30, 22:54
Svar #11

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag har i min ana en viss  
Margareta Putt-Printz (1600-talet)
Är det någon som känner till något om hennes anor, och födelse-dös-vigseldata.
Hon gifte sig med  
Andreas Putt D 1679
Han var krigspräst i Gustav II Adolf\s arme?
under krigen i Tyskland 1623.
Sedan blev han kyrkoherde i Särestad. En post han efterträdde sin far Andreas Westla.
Tacksam för svar Per

2000-10-30, 23:29
Svar #12

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag har en Carl Nilsson Printz bland mina anor, slottsfogde och borgmästare i Västerås i mitten av 1600-talet, död ca 1688. Deltog även vid några riksdagar. Nämns i Västeråslitteratur på ett flertal ställen och uppges då vara av enkel härkomst. Gift med Elin Knutsdotter. Tvivlar på att han har samma härkomst som övriga Printzar nämnda härovan, men någon kanske har stött på mer uppgifter om honom och kan tipsa om källor?

2001-02-09, 09:05
Svar #13

Utloggad Allan Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Lars Nylander !
 
Hej !
 
Jag skulle ha svarat tidigare, men det har inte blivit av.  
Sv. hade en koloni - Nya Sverige/New Sweden - några årtionden vid mitten av 1600-talet. En Johan Printz var kolonins 3:e guvernör. Nya Sverige låg från norr strax söder om Philadelphias internationells flygplats i en land-
remsa ner en bit in i Delaware.
I en liten stad, Essington, står Johan Printz staty i en nationalpark med hans namn.
 
Johan Printz färdeneslinje :
 
Botvid, levde 1524
 
Hans Botvidsson, borgmästare i Norrköping
Björn Johannes Hansson (Bero Johannis) kyrkoherde
i Bottnaryd, död 1642. Gift med :
Gunilla Printz, dotter till Sveno Benedicti Putt
 
Bero Johannis och Gunilla Printz ena son, var :
Johan Björnsson Printz, död 1663, gift 1:a ggn:
Elisabet von Bock, dotter till Braunschweigske
rådsherren Lydeke Hansson von Bock och hans hustru
Armegard von Hagen.
2:a gången med Maria von Linnestau, dotter till Mecklenburgska geheimerådet Mattias von Linnestau.
Maria var gift i ett tidigare gifte med översten
Lydert von Strahlendorff.
 
Johan Printz mödernelinje :
 
Sven Benedictus, adlad Printz, död 10/1 1581
gift med :
Gunilda Håkansdotter, död 1571
Parets dotter blev gift med :
Bero Johannis (Björn Johannes Hansson)
 
Jag har tittat i Hulphers Genealogiska Samling och hittat ett handskrivet papper. Det är lite rörigt, men som jag tolkar det hade Paul Olsson
Printz född 31/3 1626 i Lidköping och köpman i Gävle sonen Olof Printz.Paul blev gift med Ingrid Kruse född 30/12
1640.
De fick bl a sonen Olof Printz född 30/12 1663 och var gift med Brita Göransdotter-Malmstedt.
De fick dottern Christina Printz född 24/12 1701.
Hon var gift i sitt 3:e gifte med Salmonius.
Via Salmonius har jag mina anor.
 
Nu till problemet.  
 
Enl. Hulphers skall Paul Olsson Printz vara son
till Olof Olsson född 1594 och gift 1624 med Gunilla Svensdotter. Men enl. andra källor skall ju Gunilla ha varit gift med Bero Johannis. Kan
hon varit gift flera gånger ? Vet någon någit som kan lösa detta åt mig ?
 
Källor :
 
Kommendanten på Jönköpings Slott
Av Axel Mollstadius
 
Johan Printz släkt, familj och bo
Av Axel Mollstadius
 
Biografi och släkthistoria över Delaware-guvernören Johan Printz
Av Sven Granander
 
Ättlingar till Johan Printz
Av Victor von Stedingk

2001-02-09, 23:35
Svar #14

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hejsan!
 
Johan Björnsson har jag sett ett stort porträtt av, i Svenska porträttarkivet. Men är vi släkt med honom?
 
Jag härstammar också från Kristina Printz, född 1701! Hon hade som du skriver tre giftet, och jag härstammar från det första, med Norn.  
 
Jag misstänker att det kan vara två helt olika släkter Printz, en som vi tillhör och en som guvernören tillhör. Namnet Gunilla verkar visserligen vara gemensamt, men det kanske är tämligen vanligt i Göteborgsområdet (det kanske Jens Sandahl kan svara på).

2001-02-09, 23:51
Svar #15

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Lars!
 
Tyvärr är mina kunskaper om hur vanligt namnet
Gunilla var i Västsverige i slutet av 1500-talet
lika med noll.

2001-02-13, 10:13
Svar #16

Christer Påhlsson

Hej Allan
Jag har tyvärr ingen lösning på din fråga. Nu skall man kanske inte tro att alla Printzar har en och samma bakgrund, men lite spekulation kan ju de här namnen ändå ge upphov till.
(a) Din Olof Olofsson (Printz) (f 1594), g 1624 m Gunilla Svensdotter, ”passar” onekligen in som ev. fader till amtmannen Nils Olofsson Printz (d 1677 i Viborg) & löjtnanten Olof Olofsson Printz (d 1692 i ?Kexholm): Bergholm anger omkr. 1630 som födelseår för Nils Olofsson Printz. - Frågor: (1) Vem är Gunilla Svensdotter i Hulphers? Hon kan ju vara en annan än den GS som är gift med Bero Johannis; (2) Finns det i Hulphers fler söner upptagna till OO(P) än din egen Paul? Vilka i så fall?
(b) Sedan finns det en Olaus Printz, ”wördig och wällärdh” komminister i Söderköping som gifter sig 1690 1/1 i Norrköping S:t Olai med Christina Carneij. Hur han ev. kommer in i bilden vet jag inte. Är det någon som vet något om honom?
Mvh Christer

2001-02-13, 12:22
Svar #17

Utloggad Allan Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Lars Nylander
 
Kristina Printz, gifte sig i Norn, en liten ort
i Hedemora kommun, där det fanns en hytta. Kristina gifte sig med en Salmonius, i sitt 3:e gifte. Paret fick enl. Hulphers 4 barn.
 
Christer, den kopia av Hulphers anteckningar som jag har är en aning röriga. Enl. dessa, så är
Gunilla Svensdotter Printz, dotter till Sven  
Benedictus (Sveno Benedicti Putt), adlad Printz
och hon var gift med Bero Johannis.
Jag har en anteckning, som jag tyvärr saknar källa till, som lyder  Sven i Fågelås, i brev uppmanar Johan III den 14 december 1587, att bl a
syskonen måtte skifta arvet efter Sveno Benedictus
Barnen skulle ha 2/3-delar och Per Svenssons styv-moder 1/3-del. Per Svensson var alltså född i ett
tidigare äktenskap. Andra säkra källor omtalar att herr Sven i Fågelås hade flera barn i ett tidigare äktenskap med Anna Arwedsdotter.
 
Uppgiften om att han var gift två ggr gör ju sökandet inte lättare. Det vore bra om någon har lösningen på gåtan.
 
 
Mvh Allan

2001-02-19, 15:16
Svar #18

Utloggad Allan Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Lars Nylander
 
Jag hade lite för bråttom i mitt förra inlägg. Givetvis var Kristina Printz gift med Petrus Norn. De gifte sig 1721-12-03 i Säter. Petrus Norn var rådman och det var hans 2:a gifte.
Kristina gifte sedan om sig 1725-04-06 i Säter med
sekreteraren Fredrik Antonsson/Swab. I sitt 3:e gifte blev hon hustru till Petrus Salmonius.'
 
Ursäkta misstaget
 
Allan Mattsson

2003-03-24, 23:29
Svar #19

Lars Hellströmer

Hej
 
Vilka barn hade Sveno Putt (adlad Printz)
i sina båda äktenskap ?
 
Mvh
Lasse

2003-03-25, 08:59
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Denna adliga släkt Printz bör diskuteras under avdelningen 'Släkter' istället - det finns redan en rubrik under Släkter: Introducerad adel: Printz där jag ställer om din fråga.. (Kommer senare att flytta över det som gäller den släkten dit.)

2004-08-04, 11:52
Svar #21

lars Wingfors

Hej, jag blev nyfiken på eder diskussion om Printz släkten. Jag håller på själv att forska i ämnet med hjälp av gamla dokument men också av en synnerligen ingående släktsforskningsbok av Seija Bergmark. Printz ättlingar.... En hel av de namn ni berör nämns. Johan björnsson Printz, Putt, bla...Jag skall kolla upp mer i boken när jag kommer hem. Johan hade syskon vet jag men kommer ej ihåg namnen. Johans morfar hette Printz (var adlad av Johan III. När Johan Björnsson blev adlad så tog han sin morfaders namn såväl. Han fick en rad barn, men ingen av dem bar namnen Printz vidare, den enda sonen han fick dog innan han fick barn...
Men vad jag kommer ihåg så hade inte heller Johans morfar några söner som kunde föra vidare namnet Printz, det innebär att någon har antagit det senare i så fall...(jag har för mig att det finns någon i skrifterna som gjort det). Jag skall kolla i boken. Jag skall också återkomma me namnet på denna bok som innehåller minst 2500 namngivna personer med utgångspunkt från början av 1500-talet...

2008-09-20, 13:29
Svar #22

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Stefan Sörensson skrev den 21 juni 2000:
 
Jag har i Västerås bibliotek hittat bland Hulphers släkttavlor över Printz att Olof Olsson Printz, f. 1594 hade sonen Sven Olsson Printz, nämns vara född i Lidköping, senare handlande i Gävle. Han i sin tur hade sonen Per Svensson Printz som blev auditör och mantalskomissarie i Gävle och grundade bl a Gysinge bruk. Hans son, Per Printz (1658-1694), blev klockarpräst i Alunda socken, Uppland.
 
Jag har lagt ned en hel del tid på Per Svensson Printz och efter vad jag funnit så ställer jag mig lite tveksam till att han verkligen var son till Sven Olsson Printz.
 
Per Svensson Printz torde vara född omkring 1620. Detta antagande grundas på uppgiften att han skall ha trätt i kronans tjänst omkring 1640 och att han blev mönsterskrivare vid västmanlands regemente 1642. Det betyder att Olof Olsson Printz skulle ha blivit farfar innan han fyllde 30. Givetvis är det biologiskt möjligt, men det får åtminstone mig att hissa en varningsflagg.
 
Det som talar för ett släktskap är givetvis kopplingen till Gävle- och Göteborgstrakten som Printz tycks ha. En uppgift som jag inte tror framkommit tidigare är att Per Svensson Printz faktiskt hade en bror, Lars Svensson (aldrig nämnd Printz). Lars Svensson var provincialskrivare i Västergötland från mitten av 1640-talet till 1653 då han tog tjänst som mönsterskrivare vid Västmanlands regemente. Denne Lars Svensson bor under en tid omkring 1660 hos brodern Per Svensson Printz i Ingbo, Enåker socken. I mantalslängden för år 1660 finns Lars Swensson noterad.
 
En möjlighet är ju att födelseåret för Olof Olsson Printz (1594) är felaktigt. Är det någon som vet vad Hulpher har för källa till detta? Det vore intressant att få kontakt med någon som intresserat sig för dessa Printzar. Det väsentliga delarna av vad jag funnit kring Per Svensson Printz finns redovisat på min hemsida: http://www.vestigium.eu/rotter/info/ffffffmmmmff.htm.  
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2012-09-18, 08:29
Svar #23

Utloggad Mattias Niord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-09-19, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hoppar in här eftersom jag i ett arbete med att inventera framförallt de äldre gravarna på Onsala Kyrkogård, Halland, träffat på släktnamnet Printz.
 
En av de finare gravarna är en dubbelgrav tillhörig Sven Håkansson, som var Tullnär vid Malesunds tullkammare i Onsala. Det är oklart exakt när Sven dog, men det ligger sannolikt i tidspannet mellan 1705-1710.  
Sven delar graven med sin hustru, Maria O.D (Olofsdotter) Printz. När Maria dog är ännu mer oklart, men på ett av gravlocken som är vackert dekorerat om än nött kan man eventuellt fortfarande läsa ett årtal, 16?8, så min gissning är att hon avled 1688 eller 1698.  
Men vem var hon och varifrån kom hon?
 
Det finns ingen Printz i Onsala från den här tiden. Emellertid så återfinns en Daniel Printz från Kungsbacka som skeppare på en liten hukare 1720 i Albert Sandklefs bok om Västkustens allmogesjöfart 1575-1850. Han verkar dock inte satt sina spår i Vigsellängderna från Kungsbacka som finns renskrivna på Kungsbacka bibliotek.  
 
I varje fall innebär det att det vid slutet på 1600-talet avlider en dotter till en Olof Printz några mil söder om Göteborg och om hon säg 50 år så är det teoretiskt möjligt att hon är dotter till Olof Printz från Lödöse som nämnst här tidigare.  
Men hur hänger detta ihop med Daniel Printz i Kungsbacka 1720.
 
Jag arbetar på ett projekt som bör vara klart senast 9 Oktober med att bland annat ta fram lite mer fakta om de äldsta gravarna på kyrkogården. Om det finns människor här som kan bistå med källuppgifter så vore jag mycket tacksam.  
 
Mvh Mattias A. Niord

2013-03-26, 22:44
Svar #24

Jan M Keus

Hei
Jeg kom over denne gamle dialogen vedr Printz-slekten i Sverige (Finland) Mitt utgangspunkt er Printz-slekten i Norge, som kom fra Danmark i slutten av 1700-tallet i Fredrikshald (nuværende Halden)
Har noen av dere informasjon om eventuelle forbindelser med Printz'ene i Danmark/Tyskland? Dåpsnavnene som går er Peter/Petter, Johannes, Friedrich/Fredrik. Og starter ved København murmester Johannes Printz født ca 1715, som fikk barna døpt i den tyske menighet i K'havn (St Petri)
Siden navnet synes å være tysk skulle dette vel tilsi at slekten er opprinnelig fra et tysktalende område; dessuten forekommer dette navnet i dag i Tyskland, Schweiz og Luxembourg (altså tyskspråklige områder). Det ser ut til at de svenske og finske Printz'ene har innvandret til Skandinaviën mye tidligere enn de norske. Men kanskje har alle et felles opphav?
 
Hilsen
Jan M Keus
janm@keus.no

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna