ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oskar Julius Norén 1863-04-12 Moholm och Göteborg.  (läst 564 gånger)

2002-02-11, 01:06
läst 564 gånger

Cecilia Norén

Hej alla kunniga ! Jag söker efter min farfar Oskar Julius Norén,född 1863-04-12,död 1928-11-24.Begraven på Östra kyrkogården i Göteborg. Jag vet inte mycket om honom mer än att hans far flyttade ifrån Vänersborg till Göteborg,men om han kom därifrån vet jag ej. Oskar flyttade så småningom till Moholm.Han arbetade på eller drev företaget Norén och Gah (väsk/läderfabrik).Nuvarande Gahms i Göteborg. Han fick först en son Gunnar,född 1914(tror jag) tillsammans med Elin Konstansia, född 1870-09-12,död 1916-11-24. 1918-06-23 gifte han sig med Hildur Gabriella Örnfelt i Oscar Fredriks församling i Göteborg. Med henne fick han tre barn.Bertil,Stig född 1923-04-28,död 1995-11-11(min far) och Gunnel. Barnen växte upp i Moholm. Mödrarna,Konstansia och Gabriella ligger begravda tillsammans med Oskar. Vid en tidigare undersökning har jag fått för mig att Oskar var i USA en tid. Är det någon som kan hjälpa mig med upplysningar vore jag evigt tacksam. Cecilia

2006-03-18, 01:30
Svar #1

Magnus Krantz

Jag har en morfar som heter oskar noren, han har en dotter som heter elin noren. Hon har en son som heter gunnar. dom kommer från moholm. Oskar Noren är född 1871, vet inte så mycket om honom, Är det kanske en nära släkting till din farfar eller kanske bröder?

2006-03-18, 09:20
Svar #2

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hejsan! :) Uppgifter från källan Emibas gällande Oskar Julius Norén. Post 705771 Noren, Oskar Julius Bokhållare (man) f. 12/4 1863 i Vänersborg, Älvsborgs län (Västergötland) Utvandrad 20/6 1890 från 7/4 9, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Amerika Källa: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1890 172 mvh Hanne

2006-04-06, 00:23
Svar #3

Cecilia Norén

Hej igen. Den som väntar ....osv. Jag vill börja med att göra vissa ändringar. Oskar Julius Norèn var aldrig gift med Elin Konstansia vad jag vet, men de fick ett barn. Han hette Gunnar. Denne Gunnar flyttade senare till Göteborg där han i sin tur fick en dotter och en son.Kerstin och Lars Norén. Jag har en hel del datum,men jag hittar inget som skulle stämma med någon Oskar 1871.Antingen är det fel datum eller så är det fel man. Men det verkar ju konstigt när det är så många andra namn som stämmer.Kolla igen Magnus om allt är rätt. Beträffande Oskars USA resa var det ju kul att se att jag hade rätt för mig.Försökte forska en gång för många år sedan och kom då inte längre i och med hans resa till Amerika. Tack Hanne!

2006-04-14, 04:14
Svar #4

Magnus Krantz

Jag skrev fel, det ska vara att Oskar Norén är min papas mammas far. Förövrigt stämmer allt. Kan ju vara slummpen att alla namnen är så himmla lika och dessutom att de kommer från samma område. Dessa namn var väl mest omtyckta just i detta område vid tidpunkten. Om du inte har honom i din forskning är dom troligen ej släkt.

2006-04-14, 15:37
Svar #5

Utloggad Kerstin Hallgren Peterson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 17:36
    • Visa profil
Hej Uppgifter från Folkräkningen 1900: Oskar Julius Norén, f. 1863 i Göteborg Göteborgs- och Bohuslän, Handelsresande Elin Konstantia Jakobson, f. 1870 i Göteborgs garnisonsförsamling Göteborgs- och Bohuslän De anges som gifta. Hemförsamling: Lundby Hemort: Lundby Andersgård Jag hittar bara en Oskar Norén född 1871 (vid sökning på hela Sverge): Oskar Julius Norin, f. 1871 i Torslanda Göteborgs- och Bohuslän, Arbetare Alma Dorothea Eliasdotter, f. 1871 i Torslanda Göteborgs- och Bohuslän Harry Carl Elias, f. 1900 i Masthugg Göteborg Göteborgs- och Bohuslän Hemförsamling: Göteborg Masthugg Hemort: 6:e Roten 59 G H mvh Kerstin HP

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna