ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silentz, Vilhelm; stadssekreterare i Göteborg 1697  (läst 795 gånger)

2004-04-28, 11:06
läst 795 gånger

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:12
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Vilhelm Silentz, som enligt protkoll i Säters stads Rådstuvurätt 1696 och 1697 var stadssekreterare i Göteborg. Han hävdar då sin rätt till en gård efter sina förfäder i Säters stad.
Hälsningar
Leif Olofsson
kommunarkivarie i Säter

2004-04-28, 13:26
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Med tanke på närheten Säter - Avesta bör han väl ha anknytning till den Govert Silentz som bl.a. diskuterats under Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter S: Silentz
 
En diskussion under Stockholm har jag nu lagt över till ovan nämnda diskussion med hänvisning - och förmodligen bör vi se till att inte få alltför många rubriker gällande 'Silentz'.
En sökning på namnet här på Rötter ger många träffar, och kanske finns det redan något om denne Vilhelm..
-Det fanns det en borgmästare i Säter Wilhelm Govertson Silentz 1596-1652 som väl bör kunna vara farfar till 'din' Vilhelm.
 
(Senare har Silentz flyttas över till 'De Silentz' - se länk nedan..)

2004-04-28, 13:47
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inser ju nu att 'Silentz' bör flyttas till Släkter: Introducerad adel: De Silentz istället - ett långt stycke om din Vilhelm Silentz, adlad De Silentz (1660-1719) finns att läsa i Gustaf Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor, band II, sidan 259-260. (Han hade bl.a. 24! barn, varav endast 16 dock är till namnen kända.)

2004-05-03, 15:15
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:12
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Jag kände väl till hans anfäder i Säter.
Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna