ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mo vigsel 1735  (läst 365 gånger)

2012-06-21, 11:25
läst 365 gånger

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Den 1 oktober 1735 i Mo sn, Tössbo härad (Mo CI:1 (1705-1736) Bild 117 / sid 225), gifter sig Stina Danielsdotter från Persby bruk med någon som skulle kunna vara en Börgesson från en plats som börjar på S, men det är mycket svårläst. I det utmärkta register som hittas på Släktdata anges Lars ?gesson i S, men jag är inte säker på Lars? Är det någon som kan tolka detta eller har vetskap om Stinas levnadsbana. Från andra källor tror jag mig veta att hon är född 1715-10-21 och dotter till Hammarsmedsmästaren Daniel Ersson Fulfisk i Persbyn.


2012-06-21, 12:54
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Kan det vara Swelgen (även stavat Sväljen) i Edsleskog.
Hälsar Mats, som läser namnet som Lars Börgesson

2012-06-21, 15:05
Svar #2

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Inget dumt förslag Mats! Sväljen har enligt mantalslängderna 1744 och 1750 endast en åbo, nämligen Lars Börgesson. 1732 finns däremot en Börge Larsson; förmodad far som också återfinns i Edestams domboksutdrag under Svälgen. Jag tror du löste det på direkten! Man tackar och bugar! (Visserligen gjorde detta att den Kerstin Danielsdotter som jag hade hoppats finna en far till nu inte kan identifieras med denna Stina Danielsdotter, men en felaktig kandidat blev i alla fall elliminerad.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna