ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: BarnBördhuset Förlossningjournal 1880-02-02  (läst 1137 gånger)

2010-10-08, 23:34
läst 1137 gånger

Utloggad Anders Jägard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2017-01-23, 20:34
    • Visa profil
Hej,
min morfars far Gunnar föddes 1880-02-02 på Barnbördhuset i Göteborg av okända föräldrar i födelseboken. Han blev fosterson till Herr och Fru Österberg på Stenungsön
 
Jag har försökt söka efter Gunnar Österbergs föräldrar i flertalet arkiv däribland barnmorske arkivet, födelseböcker, husförhörslängder, bilagor till födelseböcker men inget har jag funnit förrän nu...även om det inte är mycket...
 
På regionarkivet på otterhällan hittade jag en förlossningsjournal där pappan är okänd men mammans efternamn sägs vara Berg... men inget förnamn...  
 
MEN jag kan inte utläsa vilken kyrkoskrivningsorten är - det måste inte vara men borde väl vara någon församling kring Göteborg. De andra barnens föräldrar på de närliggande sidorna i förlossningsjournalen var skrivna på församlingar som Carl Johan Dkfs etc. men här ser jag inte vad det står. Kan någon hjälpa mig?
 

2010-10-09, 08:30
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Står det inte Lundby? En församling utanför Göteborg.

2010-10-09, 10:22
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker det står Landsf[örsamlingen] men vilken Landsförsamling då i så fall kan man undra!? Göteborg har väl ingen Landsförsamling!?  
 
 
Helene

2010-10-10, 21:19
Svar #3

Utloggad Anders Jägard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2017-01-23, 20:34
    • Visa profil
Ja, det är svårt. Jag tycker dock att det är ett g på slutet är det inte det?

2010-10-11, 14:34
Svar #4

Eivor Canova

Hej Anders.
 
Inte heller jag har väl någon lösning på vart orten skall vara.
Tycker också att det står Lands och ev. g.
Tittade lite framåt ang. Gunnar, vet du vart han var från sin födelse tills han kom till fosterföräldrarna? måste väl varit på något barnhem eller hos en annan fosterfamilj. Han kom ju inte till Stenungsön förän 1890 från Göteborg.
Tycker det borde finnas mer om honom och då mer i dom sociala akterna.
 
Hälsar
Eivor

2010-10-11, 23:09
Svar #5

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Anders !
Har suttit och studerat förlossningsjournalen ovan. Har en liknande från min farmors födelse, på samma BB, 1881. Av handstilen ser man att det är samma barnmorska som skrivit båda journalerna. När jag då jämför bokstäverna är det ingen tvekan att det är ett f, den sista bokstaven. Alltså Landsf. Den, vid den här tiden, närmast Göteborg liggande Landsförsamlingen är Rödbo. Rödbo ligger på Hisingen men utgör tillsammans med Ytterby och Kungälv, Kungälvs pastorat. Inofficiellt har Rödbo tidigare kallats Landsförsamling och med tanke på dess geografiska läge, Hisingen, är det fullt tänkbart att det är Rödbo som åsyftas i BB-journalen. I vilken församlings Födelsebok är det Du funnit Gunnar? Modern har uppgivit efternamnet BERG till barnmorskan. Är det en tillfällighet att Gunnar växer upp hos fosterföräldrar som heter ÖsterBERG,tro? Kanske mamman fejkade efternamnet för att inte bli igenkänd?!Kanske det var släkten på Stenungsön som tog hand om grabben! Hälsningar, Birgitta (i Ytterby).

2010-10-12, 11:39
Svar #6

Utloggad Anders Jägard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2017-01-23, 20:34
    • Visa profil
Hej,
 
Helena Birgitta - vad intressant! Gunnar återfinns i Domkyrkoförsamlingens födelsebok med okända föräldrar 1880-02-02.. Den tanken appropå namnet Berg har även slagit mig men jag har ännu inte hittat någon som passar in på den angivna åldern på mamman - 29år.
 
 
Eivor - vart fick du uppgift om att han inte kom till Norum (Stenungsön) förrän 1890?  
Kan det vara det som det står i bifogad husförhörslängd, raden längst ner. Det ser ut så det håller jag med om.  
Samtidigt vill jag säga att han har bockar i längden för att han har bevistat förhör åren 1888, 1889 och 1890. Se Svar bild ID:C0041837_00144
Dessutom finns han nämnd i inflyttningslängden 1885 nr 22 se Svar Bild ID A0020788_00029 (Inflytt. Norum volym B/2).
 
MEN jag hittar inte någon Gunnar i utflyttningslängden från Domkyrkoförsamlingen men det kan bero på att den är sorterad på efternamn...och Gunnar inte har något då....
 
Jag bifogar husförhörslängden som eventuellt pekar på att han flyttar in 1890...
 
- Vad står det att han flyttat ifrån, jag kan inte tyda det...? Det ser ut som om hans fosterföräldrar även flyttat därifrån några år tidigare - 1884...men vad jag vet så bodde de på stenungsön även då..
Svar bild ID:C0041837_00144
 

 
(Meddelandet ändrat av andersjagard 2010-10-12 12:05)
 
(Meddelandet ändrat av andersjagard 2010-10-12 12:11)

2010-10-12, 13:14
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Här är från inflyttade Norum B:2 från AD-online.
 

 
Hälsn. Eivor

2010-10-12, 13:50
Svar #8

Eivor Canova

Hej igen Anders.
 
Jo, jag så det i förmiddags att han var avbockad
Från domkyrkoförsamlingens obefintlighetsbok; 1883-90 sidan 234; AIII:1b.
Där finns han bl.a med: står under bokstaven O = okänd eller okänt efternamn.
Gunnar finns även med i utflyttningslängden B:8 sidan 471 och då antecknat till Ödsmål (Norum, min kommentar).
Även i AIa: 14 sidan 233 utflyttad till Obefinligreg. Alltid i dessa böcker under bokstaven O.
Nu har jag visserligen bara AD Online men kanske kan du komma fram till rätt även hos SVAR.
 
Har även ytterligare ett förslag till dig. På landsarkivet under då Domkyrkoförsamlingen så finns där två böcker som kanske skulle vara värt att be dom om hjälp med.
1)   Bilagor till födelse och dopboken: H IIIa:12 år 1880, dopsedlar.
2)   Andra bilagor till födelse o dopboken; HIIIb: 2 år 1866 -90
Innehåller förseglade konvolut med namn på de föräldrar vars barn döpes i okända föräldrars namn: spridda år.
 
Detta med landsförsamlingar till Göteborg, det kan ju vara vad som helst. Där finns Örgryte t.ex vars mark Göteborg i stort sett okuperat. Härryda, Partille - Askim - Västra Frölunda - Hisingen, det skulle inte heller förvåna mig om det till o med kan avse öarna.
 
Har inte statsarkivet mer att komma med? måste ju finnas något lite till tycker jag i o med att han kom till Norums församling 1885. Så vart har han bott tidigare i Göteborg.
Många ?...
 
Jo visst ja, det står: se nedan
Hälsar
Eivor
 
(Meddelandet ändrat av Pilady 2010-10-12 14:24)

2010-10-12, 15:01
Svar #9

Utloggad Anders Jägard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2017-01-23, 20:34
    • Visa profil
Tackar så väldans mycket!
 
Vet du när han registrerades som obefintlig - vad jag ser så står det inte något datum..hur ska jag tolka det?
 
Jag har kollat de konvoluten och det fanns ingen som matchade just 1880. har för mig att jag kollat bilagor till dopboken också men jag ska göra det en gång till nästa gång jag är där.
Ska även höra med statsarkivet om ev mer uppgifter.
//Anders
 
(Meddelandet ändrat av andersjagard 2010-10-12 15:14)

2010-10-12, 20:58
Svar #10

Utloggad Anders Jägard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2017-01-23, 20:34
    • Visa profil
Jag ser Bet. och har undrat över det men menar du att du tycker att det står Gift-a i förslossningsjournalen på samma rad som löpnummer 4846 ? Jag har hela tiden tolkat det som Ogift?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna