ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson  (läst 459 gånger)

2013-05-30, 19:20
läst 459 gånger

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Hej.
 
Jag behöver läshjälp, och tolkningshjälp angående ett oäkta barn.
 
Göteborgs Vasa AIIa:9 (1908-1929) Bild 180 / sid 1777
 
Vad jag kan se på denna sidan (ovan hänvisning), så står det att det oäkta barnet har blivit legitimt. På vänstra sidan står det (tror jag) B.(oä) överstruket, och sedan legitim.
På högersidan står det Barnet legitimerat se infl. (så tror jag det står i varje fall.)
 
Betyder detta, men största sannolikhet att mannen är far till barnet, trots att föräldrarna gifte sig först 3 år senare? Eller, betyder det bara att mannen tog sig an barnet som sitt eget?
 
Tackar för svar.  
 
Mvh, Cecilia

2013-05-31, 11:54
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil
Det finns fall där mannen bevisligen på detta sätt påtagit sig faderskap som inte var hans. I detta fall dog modern 1913 och barnet skickades några månader senare till Örgryte innan mannen gifte om sig ytterligare något halvår senare. Det behöver inte betyda att han inte var den biologiske fadern - det var svårt för en ensam arbetare att ta hand om ett litet barn - men kan vara ett tecken. Du får följa makarna bakåt för att se om de haft möjlighet att träffas i början av 1906. Större säkerhet än så får man inte utan dna-test, men det gäller ju de allra flesta faderskap.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2013-05-31 11:57)
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna