ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder förkortningarna  (läst 4598 gånger)

2015-07-27, 22:47
läst 4598 gånger

Utloggad Mikael Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 09:06
    • Visa profil
När jag läser i kyrkböckerna så står det en massa förkortningar Till exempel ibland står det utflyttad til NB och ett nummer vad står NB för numret tror jag är sidan i boken men NB fattar jag inte och i Göteborgs Hagas bok står det så här i rutan vart hän i församlingen 12 10/4 13 och sedan i nästa ruta sidan i församlingsboken står sid numret. och tittar man på bilden jag bifogar uppe i hörnet har jag ringat in varför står det tot el fot bad betyder det.

2015-07-27, 23:35
Svar #1

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Mikael,
NB följt att ett sidnummer, betyder i det här sammanhanget Nya Boken (alltså nästa husförhörslängd eller församlingsbok) Annars är förkortningen NB normalt Nota Bene ungefär lika med Märk väl eller Observera.
 
De kryptiska kombinationerna av siffror i adressuppgifterna i Gbg är rotenr, kvartersnr och husnumret.
 
Det du har ringat in är fol, som är förkortning för folie eller möjligen folium och betyder hur som helst uppslag. Du kan läsa det som sida. Av samma skäl kan du ibland stöta på pag, vilket du kanske haft lättare att förstå då det liknar ordet page på engelska. Det betyder alltså sida.

2015-07-27, 23:42
Svar #2

Utloggad Mikael Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 09:06
    • Visa profil
Tack Lisbeth nu har du gjort mig lite klokare

2015-07-28, 20:06
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Förkortningen fol. står för folio (av latinets folium som betyder blad).
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna