ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmogemålning  (läst 2212 gånger)

2013-05-23, 13:38
läst 2212 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Jag söker spår efter min makes borttappade dekorationsmålande förfader.
Känner någon till om det i Blekinge eller angränsande landskap finns väggmålningar, (ev. kyrkmålning)bonadsmålningar eller målade möbler signerade C M H alternativt O M H kanske med årtal från mitten av 1700 - talet till 1813. Kistan i Fridlevstads Hembygdsmuseum är känd.
 
Vi kommer under den närmaste tiden att göra en resa i södra Sverige och skulle bli lyckliga om detta inlägg ger napp. Endast signerade målningar är av intresse.  
 
Tacksam för svar
Ann-Marie Gidå

2013-05-24, 08:51
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Föreslår att du kontaktar Blekinge Museum, de kanske känner till detta. Gå in på www.blekingemuseum.se så ser du kontaktuppgifterna där. Föreslår att du kontaktar Karin Nilsson.
 
Välkommen till Sveriges Trädgård

2013-05-24, 15:29
Svar #2

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Annika !
 
Ska ske, kapten!: sa man i vår barndom. Även jag lyder order -- ibland. Tack för rådet !
Detta borde jag ha tänkt på. För ca. 20 år sedan vände jag mig till Blekinge Museum med en förfrågan om målningarna i Kristianopels kyrka. Den gången gällde frågan om konstnären ev. kunde ha anknytning till min mors släkt. Då fick jag uttömmande och klara besked, med kopior av många slag, från museet.
 
Tack för din kloka uppmaning ! Sommaren är här ! Njut av den !
Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna