ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anmärkningsbok  (läst 1603 gånger)

2008-06-11, 14:55
läst 1603 gånger

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
I SVAR finns för Hällaryds församling skannad anmärkningsbok (kriminalregister) där prästen förd anteckningar om församlingsbornas mindre goda handlingar som föranlett att behandlas på Bräkne häradsrätt.
Om jag vill ha mer detaljerad information var vänder jag mig då?
Tillskriva någon myndighet och få kopia på förseelsen?
Någon som vet svaret?
Mvh
Ingrid

2008-06-11, 17:57
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Ingrid !
Boken ingår i Hällaryds kyrkoarkiv och finns i original på Landsarkivet i Lund. Om brottet begicks i Bräkne härad så kom det upp till tinget i Bräkne häradsrätt och även dessa handlingar finns på Landsarkivet i Lund. Så det blir att skriva till Landsarkivet och be om kopior från domboken. Tänk på att ju noggrannare du anger om händelsen ju lättare för dem att hitta.
Niklas Hertzman

2008-06-12, 10:12
Svar #2

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
Hej Niklas!
Snabba svar, det gillar jag.
Ska genast skriva till landsarkivet och be om kopior. Ska försöka förklara mig så noga som det bara går. Hela familjen (min mormors far och syskon) var instämda till rätten. Måste ju bara få veta vad de hade hittat på.
Tusen tack för din hjälp.
Mvh
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna