ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blekingerötter  (läst 3628 gånger)

2001-04-19, 07:00
läst 3628 gånger

Christian Andersson

En ny nättidning för dig med rötterna i Sveriges Trädgård!
 
Det är med en viss bävan vi tar upp utmaningen från de andra Rötterna på nätet. Men tillsammans kanske vi kan göra något riktigt bra.
 
Diskussioner som rör blekingesocknarna för vi även fortsättningsvis här på Anbytarforum. Åtminstone tills vidare! Här kan vi också diskutera Blekingerötter. Alla tips och id?er hur dessa sidor skall utvecklas mottages tacksamt.
 
Titta in på: http://www.genealogi.se/blekinge/index.htm
 
Blekingerötter har kommit för att stanna.  
 
Välkomna

2001-04-19, 17:59
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Kul grej, Christian. Jag skall snart börja skicka en massa data till dig.
Lycka till!
Arne Sörlöv

2001-04-24, 19:43
Svar #2

Christian Andersson

Tack Arne!
 
Det låter lovande, vi ska nog kunna fylla nya nättidning med mycket intressant.
 
Mvh Christian

2001-05-29, 16:32
Svar #3

Jan-Anders Ackring

Jag följer med stort intresse Blekingerötters utveckling och jag har stora förhoppningar på denna sida. Det verkar definitivt som att denna ”nättidning” går i en mycket fin riktning som en intressant nätplats till hjälp för oss med Blekingeanor och med artiklar som ger kunskap och engagemang.
 
Jag tänker då på ”Båtsmansboken” som har hämtats från Blekinge museums hemsida och som idag har fått sin självklara plats på Blekingerötter.  
 
Vi kan konstatera att Blekingerötter även är en stor tillgång för de som inte är svensktalande i och med den ambitiösa föresatsen att göra ett bra arbete med översättningar till engelska. Här gör Eva Cumner en stor och tacksam insatts.  
 
Nu hoppas jag på att det är någon som kan göra karta på något sätt där det framgår var de olika församlingarna ligger, låg tidigare och dess utbredning. Kanske någon även kan bidra med t.ex Blekingestädernas indelning i olika kvarter.  
Man kan i text hitta under socken/församling de olika hemmansnumren och byanamnen. Kanske det skulle vara möjligt att pricka in var de finns på en ev. församlingskarta.  
 
Om någon har förmågan så tar säkert Christian till sig sådan hjälp.
 
Christian Andersson - jag vill med detta ge glada och tacksamma tillrop. Du utvecklar Blekinge släktforskarförenings hemsida Blekingerötter på ett mycket hedrande och för oss andra glädjande sätt.

2001-05-29, 18:57
Svar #4

Christian Andersson

Hej Jan-Anders.
 
Tack för din vänliga ord.  
Om du går till Forskartips/Socken-Församling så kan du klicka fram en dålig med ändock karta över församlingarna i Blekinge [http://www.genealogi.se/blekinge/parismap.gif]! Bättre grejor är på gång men allt tar sin lilla tid (man måste ju försöka sköta sitt vanliga arbete också). Du kan ju också prova att klicka på våran logotyp uppe i vänstra hörnet och se var du hamnar! Du hittar ju dessutom de allra flesta byarna på detaljerade kartor genom Lanmäteriets Kart-Sök (länk finns på Blekingerötter). Fast tanken är väl att det skall bli fler kartor på Blekingerötter, och då helst av lite äldre datum.
Städerna, ja även där är väl något på gång. Karlskrona är ju lite komplicerat på sitt sätt med tre olika församlingar varav två icke territoriella. Och så Ronneby som tidvis var stad och tidvis inte.
 
Vi får se hur Blekingerötter kan utvecklas, ambitionerna är höga men tiden knapp. Och som du säger all hjälp är välkommen, både id?er och mera handfasta grepp.
 
Mvh Christian

2002-02-27, 16:31
Svar #5

Eva Cumner

30.000 besökare på Blekingerötter!!!!
 

 
Nu är du värd en tårta Christian

2009-04-20, 22:36
Svar #6

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Välkomna att titta in på Blekingerötters nya hemsida http://blekingesf.se  Botanisera i Sveriges Trädgård, där det alltid gror...
 
[Okej, det här kanske skulle ligga under Länktips, men jag tycker faktiskt att detta hör hemma under Blekinge Allmänt]

2009-04-21, 19:44
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket trevlig sida Annika!!! Vad många nyttiga sidor och länkar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-22, 19:14
Svar #8

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tack så mycket. Vi hoppas att man som forskare i Blekinge hittar något intressant. Vi välkomnar också tips och förslag på saker som man tycker bör finnas med på vår hemsida.

2009-04-22, 20:56
Svar #9

Utloggad Annika Persson Szalai

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 17:03
    • Visa profil
Oj vad bra den blivit, och vad mycket info man kan få. Vilket arbete ni lagt ner. Tack för det !

2009-04-23, 19:30
Svar #10

Utloggad Johnny Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 14:19
    • Visa profil
Jag håller med föregående talare. Själv hittade jag en gammal anfader, båtsmannen Jan Persson Svala. Kul!

2009-04-24, 14:37
Svar #11

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Ja, det är ju precis så det ska vara och så som vi tänkt, att vi ska försöka delge det som vi i föreningen har samlat på oss under åren. Kanske någon därute har något som hon/han skulle vilja ha utlagt på vår hemsida som andra forskare kan ha nytta av?

2009-04-24, 19:16
Svar #12

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Riktigt snyggt är det. Lär återkomma till hemsidan många gånger.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-06-17, 18:14
Svar #13

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Jag har för mig att det gick att hitta gamla sockenkartor på Blekingerötter förut, men nu hittar jag dem inte  
Mvh Sara

2009-06-17, 19:56
Svar #14

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Om du tittar på förstasidan och i vänsterspalten. Allra längst ner finner du Ostkanten. Klicka på den och vips kommer du till en Blekingekarta. Klicka på den socken du är intresserad av och du kommer att finna mången intressanta saker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna