ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hede, döda 1918  (läst 599 gånger)

2002-07-13, 22:09
läst 599 gånger

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
I Dödbok för Hede församling från 1918, finns det angivet en dödsorsak som jag inte blir klok på.
Det ser ut som om det står Branekopneumoni - och det ger mig inga som helst assosiationer. om det inte skall stå något med barn, eftersom den döde är en baby på drygt 6 mån. Är det någon som kan?

2002-07-13, 23:42
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Bronkopneumoni är det korrekta namnet - en form av lunginflammation således.. Nordisk Familjebok skriver rätt mycket om detta, men det går att sammanfatta som en s.k. katarral lunginflammation, utgående från lungans minsta grenar (bronkerna). Har benägenhet att uppstå vid djupt ned i lungan gångna luftrörskatarrer, särskilt hos späda barn samt hos åldersstigna eller av sjukdom nedsatta individer, hos vilka upphostningen är bristfällig..
-Med tanke på att det gäller 1918 då Spanska sjukan tog fart, så kan man väl misstänka att det kan vara denna som spökat här, lunginflammation var ju den vanligaste komplikationen som man dog av då.
Mvh/Peter

2002-07-14, 21:58
Svar #2

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Tack för hjälpen! Nu vet jag vad jag skall skriva som dödsorsak/Ulla Albano

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna