ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piteå tingslags häradsrätts arkiv, AII:28, nr 45 (bild 320 svar)  (läst 385 gånger)

2014-08-31, 12:04
läst 385 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,  
 
Behöver hjälp med texterna före och efter inventarium i denna bouppteckning:  
--------------------------------------------  
Snett uppe till vänster står det något jag inte kan tyda följt av no 16 rakt  
--------------------------------------------  
År 1824 den 12e Juli xxxxx xxx xxxx  
xxxxx, xxxx xxxx xx Skatte Bonden  
och sexmannen Johan Eriksson xxxxx  
Hustru Elisabeth Nils Dotter i Korsträsk  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxx egendom xxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxx Nils Eric Johansson och  
hans hustru xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxx NIls Eric Johansson  
xxxxxxxxxxxxxx Elisabeth xxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
 
-------------------------------------  
Samt den avslutande texten efter summarum:  
-------------------------------------  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx _______ 286  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
Nils Eric Johansson utom de xxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxx Nils Eric Johansson xxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx1824xxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xx modern Elisabeth Nilsdotter xxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxx 24 oktober xxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
 
Johan Eriksson Elisabeth Nils Dotter Korsträsk  
Nils Eric Johansson Anna Stina Svensdotter ibidem  
-----------------------------------  
 
Ja, min läskunskap är ju inte på topp, oviktiga detaljer förväntar jag mig inte att någon lägger tid på. Jag är istället väldigt tacksam om någon kan reda ut de viktigaste kopplingarna. Då jag inte kommer vidare på varken Johan Eriksson eller Elisabeth Nilsdotter.  
 
Stort tack!  
Vänligen,  
Jonas

2023-11-12, 17:56
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Den där texten var skrivet med inget bläck alls nästan.

Men hemmanet tillhörande Johan Ersson och Elisabeth Nilsdotter hade de sålt "försålt" till sonen Nils Eric Johansson och dennes hustru att "bruka och nyttja". Dottern Elisabeth Catharina Johansdotter liksom styvsystrarna Magdalena och Sara Johansdöttrar hade fått pengar för hemmanet istället.

Det är underligt att det står "styvsystrar" i bouppteckningen under "Fasta Egendomen" eftersom de sett till deras efternamn torde ha varit döttrar till Johan, och då i ett första äktenskap självklart eftersom Elisabeth Nilsdotter var efterleverskan. Kanske 'styvsystrar' refererat till både Elisabeth och barnen Nils Eric och Elisabeth Catharina: de två flickorna var Elisabets styvbarn, men de var även systrar till Nils Erich och Elisabeth Catharina.

Nils Erics hustru hette Anna Stina Svensdotter.  De skulle alltså överta hemmanet, vilket förklarar "förgångna" i tidigare bouppteckning. Det "förgångna" tillhörde Elisabeth Nilsdotter.

Förgånga var vad föräldrar behöll för egen del i samband med avtal om överlåtelse/arv av ett hemman eller en gård. Förgånga kunde då vara ex. tre getter, en båt, fiskeredskap, en liten äng, en speciell möbel - jag har sett att ett par endast ville ha en säng som hustrun/mamman tagit med sig när hon flyttade in till maken efter det att paret blivit förgångapar hos sonen som övertog gården. Ibland inkluderade förgånga "en tunna rågkorn" eller liknande.

Förgånga varierade alltså från familj till familj, allt från boskap (dock ofta mindre såsom getter, får, svin, mer sällan nötboskap), någon eller några möbler, säd (som nämnts ex. 'en tunna korn/råg/vete' per år), en tunna smör per år, båt, fiskeredskap. Någon behöll en häst har jag sett. Morgongåvan behöll alltid hustrun.

Barnlösa par var ibland förgångsfolk där förgångsavtalet slutits med en släkting, ex. en systerdotter med make eller en brorsson med hustru, fast ibland också med personer som inte var släkt men sällan med totala främlingar även om det kunde ske ibland. En del - ex rika köpmän - investerade genom att köpa upp ödehemman eller hemman som var nära obestånd eller med en gammal person boende på, och sådana gånger kunde förgångsfolket bli okända för hemmansägaren. Sådant förgånga förekom i norra Sverige under 1600-talet och under tiden för Stora nordiska kriget när många hemman blev helt öde och/eller lades krono på grund av att alla på dem dött ut och inga släktingar fanns eller där ett par inte längre hade en son att vänta hem när krigen var slut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna