ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedertorneå, hfl 1825-1835, S 326, 1988.7.2200  (läst 610 gånger)

2008-08-06, 20:29
läst 610 gånger

Utloggad Thomas Aho

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 11:24
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har ett par frågor angående en notering i en husförhörslängd. Noteringen gäller
Anna Margareta Mariadotter Korss född 19/5 1816. På deni rubriken angivna sidan i
hfl står hon som fjärde sista posten.
'
 
Vad är det som står i marginalen till vänster?
Vad är det för tecken över symbolen som visar kunskaper i katekes etc?
Vad betyder förkortningarna till höger? vak (?) obh ng (?)
Till vänster tycker jag mig se talet 1637, eller är det kanske årtalet 1837?
 
Om någon kan hjälpa till vore jag glad!
 
Med vänlig hälsning
 
Thomas Aho

2008-08-09, 03:22
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Thomas!  
 
Tror du att det kan stå Fatt(iga) Barnet eller Fost(er) Barnet eftersom hon var oäkta? Jag kan inte hitta modern, änkan Maria Persdotter Korss, varken i Nikkala eller bland tjänstefolket och inte i dödboken heller, så det verkar ju som Maria hade lämnat bort henne.  
 
Det som står bredvid 1837 förstår jag inte alls, det ser ut som mat men kan inte betyda mater, för Anna Greta fick sina första barn 1838 och -39. Inte heller kan det betyda matrimonia, för hon gifte sig 1841 med Johan Isacsson och flyttade till Koivukylä i Hietaniemi och hon dog 1846, så det kan inte vara dödsåret heller.
 
Förkortningarna till höger är litet lättare, i alla fall vak, som egentligen ska vara vacc. för (smittkopps)vaccinerad och Ng, som borde betyda nattvardsgång. Men obh eller obeh är jag inte säker på vad det ska betyda. I nästa hfl skriver han istället i högerkanten försum Ng och ibland försum Fh o Ng, där jag tror att Fh betyder förhör. Min gissning är att både obeh och försum har samma betydelse, att man hade försummat/uteblivit från kyrkan eller husförhöret.
 
Mvh  Åsa

2008-08-11, 10:20
Svar #2

Utloggad Thomas Aho

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 11:24
    • Visa profil
Hej Åsa,
 
Tack för ditt svar!
 
Troligen är det så att Maria Persdotter Korss har lämnat bort henne, för jag lyckas inte hitta
Maria Persdotter Korss i någon husförhörslängd i Nedertorneå eller Alatornio efter Anna Gretas  
födelse. Således har hon sannolikt flyttat eller dött.
 
Jag har aldrig tidigare sett noteringen fattiga barnet eller foster barnet i en hfl. Anna Greta
kan väl knappast ha varit det enda barnet i Nedertorneå i denna sitution strax efter kriget.
 
Med vänlig hälsning
Thomas Aho

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna