ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Övertorneå fb C:1  (läst 1878 gånger)

2003-03-18, 00:27
läst 1878 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Följande notis är hämtad ur Övertorneå födelsbok 1755. Bilden är kanske int eden kristallklaraste, men nån kan kanske hjälpa mig med namnen på faddrarna.
 


 
 
Så här långt har jag kommit i tydandet:
 
d. Anna Balzarsdotter i Pello nata den 27 ejusdem(dvs. maj) Fader: Balzar Johansson, Moder Margetha Pehrs dr  
Testes: Pastor? E Brunnius, Johan ??s hustru, R? Matts ?? och hustru, dr Anders Wichman?, J Brita ??
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Erik Brunnius var präst i Övertorneå. Möjligen  står det 'pastorskan'

2003-03-18, 15:59
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Håkan!
Pastor E Brunnius tror jag är rätt, sedan följer Johan Perssons hustru.
Därefter tror jag det står Kl(ockaren )Matts Forslings och hustrun. Vad hette klockaren i Övertorneå?
Drängen Anders Wickman står det nog. Däremot är det svårare vad Jungfru Brita hette i efternamn, möjligen ev Jonselia.
Wikman är förmodligen densamme som sedan blev pastorsadjunkt till Brunnius.

2003-03-18, 16:00
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2003-03-19, 21:01
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej, Bengt-Göran!
 
Tack för ditt inlägg!
 
Några kommentarer: efter Pastor... står det kanske Mag.?
 
Kan det verkligen var Persson - Pehr i moderns namn ser väldigt annorlunda ut.
 
Det verkar inte finnas nåt soldatrote Vikman i Övertorneå... och jag har inte träffat på namnet i nåt annat sammanhang.
 
Om det nu är kommunistern Anders Wichman som åsyftas bör stå det förstås inte stå dräng innan; kan det vara dr[oktor]?
 
Klockarens namn tror jag börjar på J och slutar på ius - jfr Brunnius.
 
 
Man måste ju erkänna att gamle Baltzar lyckades skrapa ihop en hel del lokala högdjur till Anna dop.

2003-03-19, 22:03
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om Du kollar på intilliggande notiser i dopboken ser Du många P som ser ut som P:et här ovan, ringen upptill har hamnat lite snett.
Det står troligen Mag efter Pastor. Det var ju Erik Brunnius den yngre som vid den här tiden var kyrkoherde. Han kallas även Magister.
Om det är den Anders Wikman som blev pastorsadjunkt 1757 så är det ju möjligt att han kallades dräng 1755. Han var ju född omkr 1726 i Pajala och son till Mikael Vikman, senare stadskomminister i Piteå. Anders Wikman avlade inte prästexamen förrän 1757.  Tyvärr blev han osams med Brunnius enär pastorskan ej ville vara vid bordet jämte honom. Han var sedan även motstridig med andra präster och dömdes så småningom till suspension och fråndömdes prästämbetet. Men det kan ju även ha funnits någon annan Anders Wikman ??
Det borde någonstans finnas omskrivet vilka som var klockare i Övertorneå för att på så vis få fram namnet??

2003-03-20, 00:32
Svar #5

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Tillåt mig komma med en vild gissning beträffande klockarens namn: Matts Junelius. Matts är arvnamn inom släkten Junelius och jag vet att jag någonstans läst att en Junelius skall ha varit just klockare. Denne Matts kan möjligen vara identisk med den Matts Mattsson Junelius, som är gift med Catharina Michaelsdotter Constenius (och dotter till brukspredikanten Michael Constenius). Anders Wichman (tror f.ö. att den stavningen är den som står i födelsenotisen) var systerson till Matts Junelius hustru Catharina. Anders Wichmans mor var Sara Constenius.
När det gäller dr. tror jag att det står för dräng. Någon doktor blev aldrig Anders Wichman, såvitt jag känner till. Däremot verkar det inte otroligt att en blivande präst tjänstgjorde som dräng hos kyrkoherden.
J. (jungfru) Brita kan vara identisk med klockaren Junelius dotter Brita (1726-1768). Hon var således kusin med Anders Wichman.
Att Baltzar skrapade ihop en kyrkoherde och en klockare till dopet anser jag inte vara särskilt märkligt - har stött på det vid flera tillfällen i mina forskningar. Vi får väl anta att båda var vid dopet i tjänsten, mag. Brunnius som dopförröttare och klockare Junelius i egenskap av försångare. Kanske fick dessutom Anders Wichman ett slags praktik genom att vara med vid dopet. Han fick ju i alla fall se hur ett dop gick till, nog för att han troligen varit med, då pappa Michael Wichman döpte något barn.
Det föresvävar mig att Matts Mattsson Junelius kan vara av lokal härkomst. Tror att han kan vara ättling till Matts Mattsson Finne och hans far Matts Larsson Mämmi (Mämmilä, Turtola).
 
M v h, Stefan

2003-03-20, 07:42
Svar #6

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Stefan
Matts Junelius och Brita Junellia, det kan det mycket väl stå och är nog ingen vild gissning och Wichmans stavning här är med ch, i herdaminnet skriver man Wikman.

2003-03-20, 13:02
Svar #7

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
 
Bara en liten randanmärkning: de båda kusinerna Brita Junelius (el. -ia) och Anders Wichman är faktiskt lika gamla. Båda är födda 1726!
 
M v h, Stefan

2003-03-20, 20:52
Svar #8

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej, Bengt-Göran & Stefan
 
I en av Erik Wahlberg böcker hittade jag mycket riktigt klockaren Mats Johansson Junelius (Junnelius) i Matarengi (1690-1770).
 
Det skulle ju kunna vara hans dotter som står sist, Brita Junnelia - om plumpen under Kl. i raden ovan är just en plump.
 
Jag har hittat Anders som fadder tidigare under året och då kallas han Stud.. I notisen för Anna Baltzarsdotter kallas han för 1:a g. Dr, skrivet med latinska bokstäver till skillnad från dr i dräng som skrivs med tysk handstil.
 
Var fadderskapet bara en symbolisk gest som inte innebar att faddrara tog på sig ett ansvar gentmot sitt gudbarn?

2003-03-21, 00:31
Svar #9

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Är det orimligt att anta att den gode Anders Wichman var hemma från studierna i slutet av maj och då tjänstgjorde som dräng för att tjäna pengar för att finansiera sina studier? Det är naturligtvis ett hugskott, men...
Tolkar texten så, att det inte står Junnelia utan Junnelius efter J. Brita. Tror inte att man var så noga med de latinska femininändelserna i Tornedalen vid denna tidpunkt. Jfr. att det är sällan som damerna i släkten Constenius skrivs som Constenia.
Har under dagen funderat en hel del ikring varför klockaren Matts Junnelius med hustru Catharina Constenius samt de båda kusinerna Anders Wichman och Brita Junnelius står som vittnen vid Anna Baltzarsdotters dop. Min fråga är ungefär densamma som Håkans: Var det en symbolisk gest? Om inte, varför valdes de då? Var det en ren tillfällighet? Eller tog de på sig ett ansvar för flickebarnet? Om det var det senare, var de släkt på något sätt - det var ju ofta så, om någon tog på sig ett ekonomiskt ansvar såsom vittne vid ett dop.
Håkan - har Du patronymikon Johansson på Matts Junnelius? Är Wahlberg källan till detta? Har patronymikon Mattsson, men källan till detta är en andrahandskälla, så det är möjligt att detta patronymikon inte är korrekt.
 
M v h, Stefan

2003-03-21, 13:29
Svar #10

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Junelius,
 
Jag tror mig ha några noter hemma. Påminn mig gärna så kan jag kontrollera detsamma.
Vill dock minnas att Mats Johansson Junelius ena son hette Mats Matsson Junelius.
 
/ST

2003-03-21, 14:16
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
I original dopbok ser man klart att det står J Brita Junnelia som är åtföljd av en punkt och därefter en liten fläck. Notisen ovan är kraftigt förstorad. Pastor Mag Brunnius visste nog hur man skrev för det är antagligen han som fört in notiserna.

2003-03-21, 21:31
Svar #12

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Junelius,
 
Den senila hjärnan svamlar ju ibland. Därför ska det se ut så här på Junelius-fronten:
 
Mats Matsson Junelius, f. 1690 d. 1770.
Bosatt i Kemi landsförsamling 1710-1719, då han flyttar till Matarinki kyrkoby i Övertorneå och blir församlingens nye klockare. Det märkliga är att han faktiskt ibland benämns just Johansson. Dock tyder allt på att han var son till Mats Matsson Junna, f. ca 1655 d. 1696, som var husbonde å Junna hemman i Yli Paakkola by, Tervola socken (1682-1696).
Systern Margeta (f. ca 1688) återfinns å Lassila i Kemi 1711-1719.
Brodern Johan Matsson Junelius, f. 1694 d. 1755, blir student i Åbo 1705, senare kyrkoherde i Kautokeino (1719-1745) och i Uleåborg (1745-1755). Han kallas oxå - otroligt märkligt!!!!!! - ibland för Johansson.....undrar om denna härleding är korrekt??
Yngre halvbroder: Petter Matsson Junelius f. 1703/1704 d. 1753, handelsman i Uleåborg från 1737. Tidigare hade han varit klockare hos halvbrodern Johan i kautokeino.
 
Mats Matsson Junelius i Matarinki hade följande barn som nådde vuxen ålder:
1. Johan Matsson Junelius, f. 1721 d. 1778. Bokhållare vid Svansteins järnbruk, samt länsman.
2. Brita Matsdotter Junelia, f. 1724 d. 1798 (1790?). Ogift, Torneå.
3. Mats Matsson Junelius, f. 1726 d. 1768. Bondemåg å Mella i Yli Kuivakangas.
4. Per Matsson Junelius, f. 1728, d. före 1771 (ev. d. liten?).
5. Erik Matsson Junelius, f. 1730 d. 1785. Husbonde å nuvarande Lukkari hemman i matarinki. Klockare i Övertorneå från ca 1765.
6. Maria Matsdotter Junelia, f. 1733 d. 1808 (?). Gift 1:a med kopparsmeden Karl Enbom i Torneå, 2:a med rådmannen Kristian Fabricius i Torneå.
 
Allt enligt gamla, halvt oläsliga kladdar,
ST

2003-03-22, 16:56
Svar #13

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Apropå fadderskapets innebörd: Anders Wichman, pastor Brunnius och div. döttrar Brunnia förekommer rätt flitigt som faddrar - vilket väl tyder på att innebörden för deras del var mer symbolisk.
 
Kanske är förklaringen till det illustra dopsällskapet inte alls så smickrande som man kan tro i förstone; stackars Baltzar lyckades kanske inte hitta andra villiga faddrar ur sitt eget stånd än Johan Perssons halta & lytta hustru och därför fick pastorn hoppa in själv tillsammans med Wichman och klockarn som desstom lyckades haffa sin dotter innan hon hann smita ur kyrkan....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna