ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder Örebro stad  (läst 1354 gånger)

2006-07-24, 22:58
läst 1354 gånger

Birgitta Ohlsson

Någon som kan tyda texten på raden i mitten?
 

 
Birgitta

2006-07-25, 10:26
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ett försöK:
 
Bräkl(ig) Spihlhammar Enk hust --- ---

2006-07-25, 11:40
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen. Jag får det till att det står Ana med ett streck över n:et. Det borde stämma för jag vet att hans maka hette Anna.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-02-25, 02:59
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Birgitta, vilket år rör sig detta om?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-25, 14:31
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det rör sig om 1684.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-02-25, 17:20
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för upplysningen Birgitta!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-26, 15:03
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Den Spilhammar som det rör sig om här är Lars Larsson Spilhammar som bodde Nordan Broon och var gift med en Anna. Hans namn såg jag första gången i en domboksnotering från 1657. Eftersom han var samtida med Anders och Per så tror jag dessa 3 herrar var bröder. Det finns även en Anna Spilhammar som nämns vid samma tid som jag tror kan ha varit en syster till bröderna Spilhammar men 100 % säker är jag inte. Kanske det t.o.m är så att Spilhammars ursprung skall sökas i Örebrotrakten?
 
Mvh
 
Birgitta

2008-02-26, 19:27
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Norr om bron, lär syfta på området norr om Storbron vid Slottet. Fr o m 1913 räknas detta område till Olaus Petri församling. Dessförinnan Nikolai vars pastorat -1878 var:
 
Örebro, Ånsta, Längbro och Almby.
 
Har du studerat mantalslängderna för staden och dessa socknar, Birgitta? Det kanske kan ge någonting. Var Spilhammar ursprungligen från någon av dessa socknar, borde det framgå i mantalslängden. Nåja, med militärer kan det vara lite si och så, men i alla fall. Borde vara värt att undersöka. Almby ligger dock i sydost, så den socknen kan nog uteslutas.
 
Mvh
Leif
 
Tillägg: Ser ju nu att du har studerat stadens mantalslängder!  Står det då bara Staden eller Örebro stad?
 
(Meddelandet ändrat av legony den 26 februari, 2008)

2008-02-26, 21:08
Svar #8

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hade precis skrivit ett långt svar då jag fick blåskärm. Måste ta itu med detta så jag återkommer imorgon med ett svar.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-02-27, 10:15
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Nu är det länge sedan jag tittade i mantalslängderna men jag har bestämt för mig att jag det stod Örebro stad. Att jag tror att släkten Spilhammar ursprungligen kom från Örebro eller trakten därikring beror dels på att jag själv sett en del med det namnet vid ett flertal tillfällen nämnas i domböckerna de år jag undersökt. Dels beror det på att jag av en annan forskare, Ulf Persson fått uppgifter från andra domböcker än de jag tittat i där flera med namnet Spilhammar nämns. Som exempel kan jag ta: 1653 6/6 nämns Lars Andersson eller Spijlhammar, 1654 18/9 Olof Larsson Spillhammar har tillsammans med bl a Johan Otter slagit sönder fönster hos Erich Jöransson. Här står i en annan notis att Per Larsson Spilhammar fick betala böterna eftersom han var sin brors löftesman. Nu vet inte jag om detta är ”min” Per S eller en släkting. Källan till dessa uppgifter är: Örebro RR och MAG SVARnr: D68907. Den första notisen har jag inte sett själv men däremot den andra och tredje. SVARnr: D68910 finns en notis 1671 8/5 Valborgsmässorådstuga. Lars Larsson Spillhammar och Pär Andersson profoss utsågs till utridare. Spilhammar avlade sin ed 1671 28/6. Kan det vara samma Lars som senare var i Böhmen? Tyckte när jag sökte på utridare att man då jobbade vid tullen men även att det var någon slags budbärare? Dessa kort har jag köpt. Han hade även hittat en notis från samma kort ” 1670 14/12 Nya borgare. Jöns Nilsson skinnare förskonas på ett år, löftesman för honom är hans fader Nils Spilhammar”, men där tror jag mer på att det står Nils Speleman och inte Spilhammar.
Mvh
Birgitta

2008-02-27, 19:38
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det kan då vara idé att göra nedslag i mantalslängderna igen. Det skulle iaf jag göra. Och en bra början kan vara att titta några år vid mitten av 1650-talet och runt 1670. För då vet du att de omnämns i staden. Lämpligt kan vara att studera såväl Örebro stad som Ånsta och Längbro. Stadskärnan låg under 1600-talet på södra sidan Storbron. (Där etablerades också första kyrkan, Nicolaikyrkan på 1200-talet och senare alla gamla träkåkar som till stor del vid rivningsvågen efter kriget, flyttades och kom att utgöra Wadköpings kulturreservat). På norra sidan, där jag bor nu, var i stort sett bara landsbygd. Och därför tro jag att du (också) kan hitta Spilhammar inom Ånsta eller Längbro socken. Du har f ö i flera fall patronymikon och det kan ju göra sökningen lite lättare.  
 
Tydligen är hemmanet Berg återkommande. Låg inte det i Sköllersta? Och det är ju en egen socken. Men jag har för mig att du hade kollat Sköllersta mantalslängder. Eller fanns inte dessa så tidigt?
 
Sedan har du detta med militaria. Jag sökte tidigare uppgifter om en soldat på KrA och fann förbuffande nog en förteckning över rotelönen för antagna soldater vid rekryteringen (1743) inom källserien Räkenskaper. Jag trodde inte meniga fick någon ekeonomisk ersättning, att detta bara var förbehållet officerare. Och du har väl åtminstone en officer; rustmästare Per Spilhammar (var det väl?). Därför tror jag bestämt att du kan hitta uppgifter om släkten i denna källa. De finns dock inte filmade så man måste tyvärr besöka KrA.
 
Vänligen,
 
Leif

2008-03-01, 13:22
Svar #11

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Leif
 
Bra idé som jag skall ta fasta på. Jag skall beställa ett kortare abonnemang hos SVAR med en gång. Jättebra att få lite tips om områden som jag kan titta på. Jag kollade ju sist endast efter hemmanet Berg i Sköllersta och Örebro stad. Jo då Sköllersta mantalslängder finns från 1642. Räkenskaperna verkar också väldigt intressant men det får vänta till semestern eller om man kan beställa en sökning mot betalning? Får höra mig för om det. Per Spilhammar var ryttmästare men även hans eventuella son Lars borde kanske finnas med, han var ju mönsterskrivare vid lifregementet till fots.
Mvh
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna