ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottn.gat 15, Karlshamn  (läst 1876 gånger)

2010-02-28, 21:25
läst 1876 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
En kanske lite udda fråga: Jag bodde som väldigt liten (1957-60) på Drottninggatan 15 i Karlshamn. Jag har alltid hört (av mor o syster) att det skulle vara ett rött tegelhus, så jag blev väldigt förvånad när jag såg en bild på Karlshamns kommuns hemsida (under Gamla bilder) där adressen visar ett gul-reveterat hus, i väldigt dåligt skick och som lär ha rivits sent 60-tal/tidigt 70-tal. Fastigheten ska ha kallats Adamsonska gården, efter en laxhandlare i Mörrum. Jag undrar nu vilket som är rätt - mina gamla hörsägensuppgifter om ett rött tegelhus eller om bilden på det gula huset faktiskt är rätt? Är det någon som vet? Kanske t.o.m har en bild på nämnda fastighet? Då jag inte har egna minnen av platsen skulle det vara väldigt roligt att få veta hur det ligger till!
Tack på förhand!
 
Lotta M

2010-03-01, 13:08
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Karlshamnsadress
 
Jag föreslår att du mailar till Bengt Gabrielsson, ordförande och drivande på Karlshamns Museum  
karlshamnsmuseum@telia.com
 
Björn-Åke

2010-03-03, 14:34
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Ja, det är ju en möjlighet, Björn-Åke! Efter en promenad idag märkte jag dessutom att Drottninggatan 13 inte existerar! Man går direkt från nr 11 till 15... Kan det vara skrockfullhet som gjort detta eller har det någon helt annan förklaring?  
 
/Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna