ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fregatter och regatter  (läst 2310 gånger)

2004-10-29, 17:13
läst 2310 gånger

Inga-Britt Mattsson

Hej.
Jag letar efter segelbåtar som en förfader varit kock på. Båtarnas namn är: Walkyrian,Stockholms Station, Drott, Edda,Gunhild,Vanada. Åren 1882 till 1896 var han ute mad dessa båtar.Vore intresserad av lite historia och ev. foto på dessa regatter.Varför står det Fegatter, regatter eller skorvetter i sjömans listorna, vad är det för skillnad på båtarna?
Finns det böcker som man kan leta i, eller finns det någon som vet något om detta vore jag tacksam för uppgifter.  Vänliga hälsningar Inga-Britt

2004-10-29, 17:40
Svar #1

Eva Cumner

Hej Inga-Britt!
 
Jag har en bok som jag köpte på Marinmuseum i Karlskrona förra året. Boken heter Svenska Örlogsfartyg 1855-1905 och är skriven av Karl-Erik Westerlund. I den finns det bilder på flera av fartygen du nämner, tillika med fartygens historia. Ditt lokala bibliotek kan säkert låna hem den åt dig.
 
Mvh, Eva

2004-10-29, 18:16
Svar #2

Margareta Modén

Hej Inga-Britt
 
Detta är en fråga för Manne Dunge på Marinmuseum. Statens Maritima Museer har en egen hemsida och där kan du titta. Jag tror dock att du kan skriva namnet med punkt emellan@maritima.se för att komma direkt till honom. Han kan det mesta. Fartygen var olika byggda och olika bestyckade.

2004-11-05, 15:33
Svar #3

Inga- Britt Mattsson

Hej.
Svenska Örlogsfartyg var ingen bok som bibloteken lånade ut. men jag fick tips om en annan bok Svenska Flottans Historia del 111 1815-1945 och den lånade jag och hittade de flesta av båtarna jag sökte. Kan man få fram var de gick de åren min förfader var ombord? Det skulle vara roligt att veta var i världen han seglat. Kan man kontakta Manne Dunge om detta. Inga-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna