ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ignaberga inflyttningsattest 1795  (läst 1246 gånger)

2001-09-10, 23:28
läst 1246 gånger

anders sjö

Läshjälp önskas
Jag är tacksam om någon skulle viilja hjälpa mig tyda nedanstående flyttbetyg.
 
 
 
Så här har jag tolkat det, rätta mig om jag har fel:
 
Snickaren Simon Håkansson och des Hüstrü
Benedicta Östgren, den första(?) 32 och den ___
__ 32 åhr(?) gamla, som någon tid wistats
här i församling. _____ __ till Ignaberga
med(?) _____ om nödig christendoms
kunskap(?), ______, och ___
_____ ___ af(?) salighets(?)____
_____ ett barn Ingri Hellena 3/4 åhr
gammal. Stobÿ d 28 sept: 1795
                        ____  _____

2001-09-10, 23:36
Svar #1

anders sjö

Hmmm, går inte att ladda upp bilden? Gick bra under pröva skicka inlägg. Det verkar som den skickas väldigt sakta och efter ett par minuter visas ett felmeddelande.

Jag får försöka en annan dag  
 
/ANders

2001-09-12, 08:46
Svar #2

anders sjö

Jag gör ett nytt försök att ladda upp bilden som hör till texten ovan, denna gång från jobb.
 
Vad står det?

2001-09-13, 10:53
Svar #3

Eva Cumner

Hej Anders!
 
Det gick lite lättare när man har bilden att se på ;-)
 
Mitt tolkningsförsök
 
Snickaren Simon Håkansson och dess Hustru Benedicta Öfgren, den förra 32 och den senare 32 åhr gamla, som någon tid wistats här i församlingen, besedlas nu till Ignaberga med wittnesbörd om nödig christendoms kunskap, anständigt uppförande, och oförsummeligt bruk af salighets medlen, föra med sig ett barn Ingri Hellena 3/4 åhr gammal.  
Stoby d 28 sept: 1795  
Hans Lybeck

2001-09-14, 08:52
Svar #4

anders sjö

Tack Eva. Din tolkning stämmer säkert. Nu när du berättat vad det står kan jag oxå läsa det . Jag antar att du hittade bilden under rubriken Pröva att skicka inlägg. Retligt att jag lyckas där men inte här, jag prövar igen.
 
Konstigt oxå med Benedictas efternamn. Jag har läst det som Östgren i andra källor men här räcker inte bokstäverna till. Det står Öfgren, Öhgren eller Ösgren (jag har svårt för f/h/s). Kan hon kansk ändå hetat Östgren men att prästen glömde T:et?
 
 
 
/Anders Sjö

2001-09-14, 09:34
Svar #5

anders sjö

Hej, igen. Svar på mitt eget inlägg ovan:
Ofgren ger ca 100 träffar på family search. Bla en Bengta Ofgren född 1763 i Helsingborg, dotter till Mathias Ofgren. Hon är mycket intressant eftersom:
1) I senare husförhörslängder heter Benedicta Bengta Mattsdotter.
2) Jag har tolkat Benedictas födelseort som Harlösa men ej funnit henne i födelseboken. Harlösa=Helsingborg? Läsfel eller skrivfel?
3) I familysearch hittar jag en Helena Cecilia som verkar vara halvsyster till Bengta (som Benedictas första dotter).  
 
Något att bita i! Hoppas jag hinner till LLA snart.
/Anders

2001-09-14, 17:52
Svar #6

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Vid en sökning på CD-skivan Svenska ortsnamn hittade jag Harlösa församling som tillhör Eslövs kommun. Kan det kanske vara den församlingen som prästen avser.
Vänliga hälsningar Siv

2001-09-17, 09:02
Svar #7

anders sjö

Hej, Siv. Tack för att du tog dig tid. Tyvärr uttryckte jag mig lite kort och du missförstod. Vad jag menade var att jag trodde att hon var född i Harlösa men var inte säker efterssom det var svårläst (för mig). I födelsebok för Harlösa finns ingen som passar varken 1763 eller åren däromkring. Nu tror jag istället det ska vara Helsingborg och att jag läst fel eller någon präst skrivit fel. Jag hopas få klarhet idag på LLA.
mvh Anders Sjö

2001-09-18, 20:38
Svar #8

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Anders, ursäkta min nyfikenhet, men hittade du din Benedicta Öfgren?
Hälsningar Siv

2001-09-18, 23:14
Svar #9

anders sjö

Nja, jag vet inte om jag hittade min Benedicta. Jag hittade en Bengta Öfgren i Helsingborg sfs AI:1. Hittade även Bouppteckning efter hennes Mor som dog när Bengta var 5 (har jag för mig). Familjen finns inte kvar i senare hfl för Helsingborg. Jag har sökt i register och på Internet efter framförallt fadern,  Mathias Öfgren men utan resultat. Jag är nästan helt säker på att det är rätt person men vill ha mer bevis, jag är inte van att forska utan hjälp av husförhörslängder. Denna veckan har jag dessutom tagit ledigt från jobb för att renovera två rum till barnkammare så släktforskningen får vänta. Jag ska försöka sammanställa vad jag har nästa vecka. Under tiden lägger jag in en efterlysning på Mathias Öfgren under landskap-skåne, hoppas någon har uppgifter på honom.
/Anders

2015-01-11, 22:14
Svar #10

Utloggad Lena Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2022-11-14, 14:33
    • Visa profil
Hej !!
 
Vart flyttar min Sophie PersDotter F 1840-02-17 i Tofta, Farstorp fs
 
1858 flyttar hon till Ignaberga fs, kan inte tyda vart i fs hon flyttar. B:2 Sidan 41
 
MVH Lena

2015-01-12, 00:28
Svar #11

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 15:50
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Hon flyttar till No 6 Gulast(orp).
 
Se Ignaberga AI:8 (1855-1859) Bild 162 / sid 159
 
Mvh
Göran

2015-01-12, 07:21
Svar #12

Utloggad Lena Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2022-11-14, 14:33
    • Visa profil
Hejsan !!
 
Tusen tack
 
MVH Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna