ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ivetofta MTL:1 (1742-1800) Bild 130 / sid 1767  (läst 513 gånger)

2014-01-26, 18:40
läst 513 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej !
 Jag har garfvaren Vastier på Årup.
1/Enl Ivetofta MTL:1(1742-1800) Bild 130/ sid 1767  finns en anteckning till vä i kanten som jag inte kan tyda och även  längst ut till höger.Det fanns en lag fr 1748 om manufactur och jag förmodar att han ansökt om att driva garveri
2/På Bild nr 136 /sid 1768 är noteringen om facturen borta . Vad innebar det ? Upphörde något tillstånd?
Årups garfveri drevs om jag tolkat det rätt fram tom 1750 med adliga privilegier och vad hände sedan?
Garfvaremäster Anders Vastier(Vastiger) kom 1753 till Ivetofta socken och Årup men löd inte vad jag kan förstå under några adliga privilegier utan stod utanför.
Förutom tolkningen vore jag jättetacksam om någon vet något om Garveriets historia under 1700-talet.
Tusen tack på förhand  
MVH Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna