ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstads stadsförsamling AI:15 (1861-1865) sid 975  (läst 720 gånger)

2014-01-28, 10:27
läst 720 gånger

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att finna varifrån Magnus Nilsson kommer när han flyttar hit första gången. Kyrkoböckerna i Andrarum omkring hans födsel blev förstörda i brand och därför vill jag gärna finna hans föräldrar genom att följa honom bakåt i tiden på detta sättet...
Jag antar att han flyttar hit från Malmö år 1861 och sen gör det igen år 1863 men det är just den första gången -1861- som jag inte kan finna varifrån han kommer - alltså vilken Malmö-församling, stadsdel eller liknande. Jag kan inte finna honom i personregister för nån av församlingarna om jag inte missat honom - mer än för efter 1862-63 då han är repslagargesäll i Malmö Sankt Petri. Men var i Malmö han befinner sig innan han kommer till Kristianstad 1861 kan jag inte finna... Eller tolkar jag över- och understrykningar och årtal mm fel på något sätt?  
 
Bilden jag bifogar är lite ihopklippt (tomma rutor i mittenraderna är bortklippta) så se gärna oriinalbild.
 
Sen har jag svårt att tyda anteckningen längst till höger så även den skulle jag uppskatta hjälp med. Jag gissar att det handlar om att han får ett mästarbevis som repslagare i maj 1862 kanske, men kan inte riktigt tyda exakt vad det står?

2014-01-28, 11:29
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Hej Sofie.
 
Texten till höger säger att Magnus  
Saknar Hinderslöshets
bevis fr. 62 i maj.
Mellan maj  1862 och december 1863 hade han alltså inga papper på sin vandel.  
Enligt Malmö Sankt Petri AIa:37 (1859-1862) Bild 175 / sid 171  
erhöll han brev 9/5 62 att resa till Christianstad.  
Tydligen kom han inte dit förrän 1½ år senare. Verkar som han  varit på gesällvandring.
Jag har letat efter Magnus  inflyttningsattest(er) i Kristianstad
stadsförsamling (hos SVAR)åren 1861 och 1863  men fann inga.
 
MVH
Eva Dalin

2014-01-28, 16:36
Svar #2

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
Tusen tack för din hjälp i alla fall, nu vet jag åtminstone vad det står :-)  
Jag får försöka leta vidare honom.
Mvh Sofie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna