ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kropp - Födde, Vigde, Döde 1758-1830  (läst 1424 gånger)

2003-10-25, 11:58
läst 1424 gånger

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Jag har lite svårt att läsa och även att förstå uppbyggnaden av denna kyrkobok.  
Antar att om ett namn står i högermarginalen är det fråga om en födelse och om inget står är det en vigsel.  
Jag söker födelsen av Sven Strömberg, son till Åke Strömberg och Kjerstina Hansdotter.  
På bilden har jag hittat Sven och kan även se namnet Åke Strömberg. Sen tror jag det står 'Född 31 Jan' mitt i texten, inte i marginalen som jag trodde. Kan någon se mer nyttig information, modern t ex?  
 
/Lars  
 

2003-10-25, 15:47
Svar #1

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Här finns bilden:
http://hem.bredband.net/slekt/Sven.jpg
 
Betydligt enklare att ladda upp till en hemsida.

2003-10-25, 16:35
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lars,
 
Så här läser jag texten:
 
Samma dag [som föregående barn] döptes Åke Strömbergs och Kirstena Hans barn i Rosendals hus kallad Swen föd 31 Jan: Nils Nils hustru i Wäla hölt det. Witnen woro Nils Olsson ock des hustru i Hyllinge krog, trägårdsmästaren Jacob Witgren och ladufogden Erland på Rosendal.
 
Vilket år handlar det om? På den här bilden finns ingen vigsel noterad. Siffran i marginalen till vänster (26) är troligen moderns ålder.
 
Bilden är nog över 100 kB, därför gick det inte att ladda upp den här.

2003-10-25, 17:36
Svar #3

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Ok, tack så mycket. Det verkar stämma.
Kan man anta att Strömbergs bodde på Rosendal?
Året är 1794. Om mina noteringar på modern stämmer ska hon vara 33 år då. Men fel kan ju smyga sig in ibland. Födelsedatum har jag läst från en gammal handskriven släktavla som fanns i släkten.
/Lars

2003-10-25, 17:50
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nej, han bodde inte på Rosendal (alltså på herrgården) utan i en fastighet under Rosendal, Rosendals hus. Han var tydligen en s k husman. Antagligen var han anställd på gården, trots att inget yrke är angivet. För det talar att andra anställda är med som faddrar.  
 
Du har kanske hans yrke från en vigselnotis eller andra barns dop?

2003-10-25, 20:14
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Stoppar in bilden här också..
 

 
(ibland är det folks brandväggar som ställer till det vid uppladdning av bilder - denna är på 71kb, så storleken är OK..)

2003-10-26, 09:39
Svar #6

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Tack Peter!
 
Anders:
Jo, dom bodde i något som kallades Timmerhus enl. husförhör, men något yrke hittar jag inte. Däremot visade det sig att Sven gifte sig med Skräddarens dotter på Rosendal.
Jag har ett par veckors 'prova på'-abbonemang på Genline. Om du vill ha något från det material som finns inscannat kan du skicka ett mail.
 
/Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna