ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loshult MTL 1774  (läst 650 gånger)

2014-08-12, 08:41
läst 650 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:30
    • Visa profil
Loshult, mantalslängd MTL:1 s. 1774, AD v173142.b160.s1774
 
Tacksam att få hjälp med att tyda vad som står med början på sjätte raden nerifrån:
 
Corporalen Melin, ogift, drg Måns  ???? och  i marginalen står Melin i tjenst
 
Ann-Charlotte Lindberg

2014-08-12, 09:38
Svar #1

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej!
Det står dgr (drängar) Måns, Jöns, ...fru Melin
Vad det står i vecket före fru går nog bara att avgöra, om man tittar i boken. Att Melin var i tjänst innebar att han inte betalade skatt.
Mvh Bengt

2014-08-12, 11:02
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:30
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack för snabbt svar!
 
Det var förbryllande även om jag misstänkte, att det stod fru. Corporalen står ju som ogift och det stämmer med mina anteckningar.
 
Hans första barn Johan Ulrik, föddes 1776-12-12 i Hemmeneköp nr 1 Långaröd enligt senare husförhör och det finns inga böcker från denna tid. Hans fru Johanna Plagman kom från Hemmeneköp nr 1 och det verkar ju som hon åkte hem och födde deras barn där.
 
I 1775 års mantalslängd finns Lars Melins syster som Jungfru Brita och det är kanske henne som fru Melin avsåg. Hon flyttade från Ludgo(D) 1773 till sin bror och stannade hos honom och flyttade efter Lars pensionering med familjen till Hemmeneköp till sin död.
 
Någon annan fru Melin känner jag inte till.
 
När jag går till Landsarkivet i Lund nästa gång skall jag be dem se efter vad det står framför fru Melin.
 
Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna