ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö Sankt Petri BI:4 (1861-1874) AID:v104019.b110  (läst 765 gånger)

2014-01-21, 11:11
läst 765 gånger

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
På rad 688 flyttar Magnus Nilsson till Christianstad, men varifrån flyttar han?
Försöker hjälpa min sambo med hans släktforskning då han kört fast på just Magnus p g a att födselbok med hans födelseanteckningar brunnit upp i en kyrkobrand och därav måste vi följa honom bakåt denna vägen för att finna hans föräldrar mm. Jag själv är inte van vid släktforskning i Malmö utan mest i mindre byar runt Småland och Öland så jag lyckas inte förstå siffrorna som står antecknade på raden över Magnus och alltså gäller honom också, så jag är väldigt tacksam för hjälp :-)
 
 
 
 

2014-01-21, 11:55
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Sofie!
 
Magnus utflyttar från tomtnummer 507 - eftersom jag ser att du forskar genom AD Online, så har du där tillgång till personregister till Malmös husförhörslängder (dessa hittar du mot slutet av listan över volymer, de har kort och gott benämningen Register). Där får du reda på i vilken volym och sida Magnus återfinns. Malmö kan vara lite knivigt att forska i, men det underlättar avsevärt när man använder de eminenta personregistren till både födelse-, vigsel- och dödböckerna samt husförhörslängderna. Lycka till!  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-21, 11:56
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Hej Sofie.
 
Magnus och Per flyttade från nummer 507. Siffrorna till vänster om namnen visar att han och kamraten
ska finns på uppslag 171 i längden som täcker 1862.
 
Malmö Sankt Petri AIa:37 (1859-1862) Bild 175 / sid 171
 
MVH
Eva Dalin
 
(Meddelandet ändrat av dava 2014-01-21 11:57)

2014-01-21, 13:55
Svar #3

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
Tack snälla, jag hade tolkat siffrorna rätt men inte hittat rätt bok utan hittade bara den för 1863 och framåt, och då jag inte fann dem där trodde jag att jag tolkade siffrorna fel. Som sagt; jag är inte vann  vid storstadsforskning med så många böcker att välja mellan....    
Men nu hittade jag tack vare boknumret och lärde jag mig använda registret också vilket säkert kommer underlätta i framtiden  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna