ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Rörum: Vigselbok 1774-1823_GID:1681.18.77000_sidan 367_  (läst 520 gånger)

2015-01-12, 16:16
läst 520 gånger

Utloggad Bengt Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 21:31
    • Visa profil
Hej!
Jag hoppas på läshjälp av vigsel-texten för Nils Pehrsson och Bengta Nilsdotter. Tror mig kunna tyda att Bengta kom ifrån Hiellaryd, men bl.a. Nils stånd och härkomst tyder jag icke.  
Bifogar bild på texten på sid 367.  
 
Med vänlig hälsning
Bengt
 

2015-01-12, 19:39
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
D 21 p Trin (=31 oktober) lystes 1sta gång för drängen och husman
nen Nils Persson här af byn samt pigan Bengta Nilsdotter från Hiellaryd. Carta etc
 
Boken heter Norra Rörum CI:2.

2015-01-12, 21:34
Svar #2

Utloggad Bengt Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 21:31
    • Visa profil
Tack Kristina!  
Får jag be dig om att också tyda sista raden, står det där att vigseln var d. 18 december?  
 
När det gäller källhänvisningen så är jag som ny användare av Ancestry fundersam på varför Ancestry inte visar CI:2 som källan, utan vad jag funnit endast GID-numret.  
Dock, jag får tills vidare leta upp korrekt källhänvisning på annat håll och ange denna när jag ber om läshjälp.  
 
Bengt

2015-01-12, 22:46
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ja, vigseln skedde den 18 december. Resten överlåter jag åt någon annan.  
 
Varför Ancestry inte uppger korrekt källa kan man ju undra över. Kanske för att deras bilder är från 1950-talet och att viss omnumrering skett sedan dess. GID-numret är ingen källhänvisning utan deras eget bildnummer. Det finns bättre alternativ för att läsa i svenska kyrkböcker.  
 
För att hitta rätt källbeteckning kan du söka i NAD (Nationell ArkivDatabas):
http://sok.riksarkivet.se
 
I ArkivDigital finns direktlänkar till aktuell socken i NAD. Nya och bättre bilder har de också, men det vet du säkert.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna