ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osby Gid 1453.13.51600  (läst 506 gånger)

2008-11-02, 17:47
läst 506 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej  
Längst ner på sidan finns 3 namn överstrukna .Det första vet jag är Kristina Biörnsdotter f 1721.PÅ andra raden ser jag (tror )jag Son ....Biörn.... och f-datum Ngt står ovanför .Dalman?
På 3:e raden tyder jag endast Jöns kanske Jönsson  6 oct 1753Namnet Dahlqvist står ovanför. Finns någon som kan tyda vad som står.
MVH Brittmarie Källgren

2008-11-02, 19:37
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Brittmarie
Jag håller med om Son Björn på andra raden, läser namnet som Björn Pärss. född på samma ställe (ibm) 6 Jan.1748
På tredje raden läser jag Son Jon(?) Pärss. f.ibm (på samma ställe) 8 Oct.1753
Visst står det något med Dal__ (möjligen Dalman), och det står definitivt Dalquist. Dessa kan väl vara namn som resp son tagit sig.
Den nedre sonens förnamn är jag lite osäker på men tror det kan vara Jon.
Det finns vid denna tiden i Osby en Kerstin(a) Björnsdotter som varit gift med en Per Jonsson (död 1761), så det kan väl vara värt att kolla om det är hon.
// Ingvar

2008-11-02, 23:38
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Ingvar!
Ja det stämmer som du säger .Dessutom gick jag in i Osbys födelsebok och med födelsedatumena klara så hittade jag faktiskt dessa båda söner till Rusthållare Per Jonsson och Kristina Biörnsdotter. De fattades i syskonskaran. Tusen tack!  
MVH Brittmarie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna