ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Hammar födde 1786  (läst 712 gånger)

2009-11-05, 18:24
läst 712 gånger

Utloggad Monika Wannong

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 16:29
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med min anfader Nils Mattsson som ska vara född 1786 i Stora Hammar. Födelsedatum varierar i husförhörsböckerna, men 14/5 förekommer.
Jag tror jag hittat hans födelsenotis men kan inte tyda texten. Jag ser 14 maii, två okända ord, Matts Nils?? och understryket Nills.
Sen står där 'Susc.' och den personen är möjligen 'från Räng' Sen kanske 'Test. Mårt. Nilsson Sven Svensson' men sen? 'Hustru Bengta Bengta'???
GID 1359.50.75300 eller AD online Stora Hammar C:1 sid 57.
Tacksam för hjälp!

2009-11-05, 19:00
Svar #1

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Monika!
Jag tror att Nils döptes den 14 maj (en söndag, det verkar som prästen skriver dopdagar, inte födelsedagar). Sen står det hemma, förmodligen döpt i hemmet (man kan jämföra med andra notiser där det står hemma döpt. Fadern är b(onden) Mats Nilsson i St. H. (=Stora Hammar). Susc (den som bar till dopet) var Hanna, Jöns Hans(sons hustru) från ?. Test. Mårt. Nilsson, Sven Svenssons hustru Bengta, Bengta. Varför det står två Bengta kan man undra. Antingen var det två olika Bengtor eller har prästen skrivit fel.
 
Vänligen
Ylva

2009-11-05, 21:27
Svar #2

Utloggad Monika Wannong

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-01-25, 16:29
    • Visa profil
Tack! (jag hoppas jag svarar genom att skriva här)
Det låter verkligen troligt det du skriver, men kan där inte stå att Hanna kommer från Räng? Och får man verkligen inte veta vem mamman är?
Tusen tack igen, det här hade jag inte löst på egen hand!

2009-11-07, 21:32
Svar #3

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Monika!
Det kan mycket väl stå att Hanna kommer från Räng. Jag är bara inte så välbekant med orterna i grannskapet, därav frågetecknet. Nej, det är inte alltid man får veta vem mamman är. Men om du läser lite mer i födelseboken för denna socken kanske du kan hitta åtminstone förnamnet på mamman, under förutsättning att hon varit dopvittne eller susc. Om du hittar någon xx, Mats Nilssons i Stora Hammar i en dopnotis.
 
Vänligen  
Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna