ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra häradsrätt FI:12 sid 753  (läst 754 gånger)

2012-03-03, 23:45
läst 754 gånger

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Hej!
 
Behöver hjälp med två ord i Elisabeth Jönsdotters bouppteckning. lämnar efter sig 2 söner och en dotter, äldste sonen avskedade soldaten Johan Arvidsson ? och den yngre ? Jöns Arvidsson uti Ettrarp...

2012-03-04, 07:56
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Johan har soldatnamnet Mann och Jöns är boställsbonde, dvs han är arrendator på gården Ettrarp i Svenarums socken. Militieboställe för överstelöjtnanten vid Jönköpings regemente.

2012-03-04, 13:10
Svar #2

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Ytterligare några pusselbitar i det stora släktpusslet, tack Rune. Tack vare din hjälp har jag hittat var Johan Arvidsson Mann bodde och dog.  
 
Som vanligt dyker det upp nya frågor när man fått svar på andra. Jag har mer släkt i Ettarp. Jöns Arvidssons bror gift med Maja Thomasdotter. Maja gifte sig första gången med Hans Persson i Ettarp 27/3 1780. Vet inte något om Hans Persson mer än att han var änkling vid vigseln.  
 
Även om jag har en hel del militärer i släkten så är jag inte bevandrad i dess historia så om du har lust och kan, får du gärna berätta mer om vad det innebär med militieboställe för överstelöjtnanten. Bodde han där eller arrenderade han ut allt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna