ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eksjö AI:40 sid 380  (läst 745 gånger)

2010-05-09, 00:45
läst 745 gånger

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle bli väldigt tacksam för lite läshjälp och även förklaringar till vad som menas med vissa saker.
 
Eksjö AI:40 sid 380 finns ett antal anteckningar, de flesta kan jag tyda men då går jag bet på vad som egentligen menas.  
 


 
 
De två första anteckningarna tyder jag som info om lysningar, inga konstigheter.
Den tredje: Fröjdbet till Jönköping?? 89? Men sen står han som bortflyttad 95?
 
Den sista anteckningen: skriftligen förbundit sig att ej ingå äktenskap med annan kvinna än.... Var detta någon from av borgelig vigsel?? Men denna person Oskar Wilhelm Grahm fortsätter förekomma på samma adress i följande församlingsböcker men kvinnan finns inte med någon gång. Läser jag så fel eller betyder det något annat? Han står även som bortflyttad till Jönköping -96? Men i nästa församlingsbok Eksjö AIIa:4 sid 1470 (1900-1909) finns han kvar på samma adress och med en anteckning som säger: arb.bet.t.Jönköping 96 5/9
Om han hade flyttat borde han väl inte stå kvar i denna församl.bok?
 
 
Jag ber om ursäkt om detta blev lite rörigt men jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen för mig.
Tack på förhand.
 
Mvh Sofia

2010-05-09, 08:42
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Frejdebetyg och arbetsbetyg
 
Man kunde röra sig ganska fritt i landet, men för att kunna ta nattvarden skulle man ha med sig ett frejdebetyg så att man var värdíg. Man kunde även jobba i Jönköping men ändå vara skriven i Eksjö under en tid. Han hade förbundit sig att inte ingå annat äktenskap än med Anna Charlotta Johansdotter. Eftersom det tydligen inte blev så. Gifte han sig inte med någon annan heller, iallafall inte på några år.
 
Björn-Åke

2010-05-09, 13:48
Svar #2

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Tack för din hjälp. Var det så att man alltid skrev något skriftligt innan man skulle gifta sig? Och i detta fallet blev deras vigsel aldrig av?
 
Mvh Sofia

2011-09-28, 17:26
Svar #3

Utloggad Evy Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-03-26, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att tyda var Anders Anderssons familj bodde när han föddes.  
I Arkiv Digital Levene C:4 1790-1850 sidan 177 hittar jag hans födelse (1819-10-14)
Kan utläsa hans föräldrars namn men kan inte tyda var de bor. Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp
 
Hälsningar  
Evy Möller

2011-09-28, 19:05
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ingemarsgården i Håkantorp. Familjen finns i AI:6 sid 73.  
 
Moderatorn kanske flyttar detta till Läshjälp, Västergötland, där det rätteligen här hemma.
 
Moderatorn svarar: Då texten också innehöll begäran om annan hjälp, lät jag det ligga kvar. Huvudsaken är ju att Evy får svar. Tom - Moderator Källor och Västmanland
 
Jag tackar moderatorn för tilltättavisningen som jag tyvärr inte förstår. Frågan innehåller, såvitt jag kan se, bara en önskan om läshjälp. I fortsättningen skall jag undvika att lägga mig i modereringen.  
 
perth
 
(Meddelandet ändrat av perth 2011-09-29 08:57)

2011-09-28, 20:16
Svar #5

Utloggad Evy Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-03-26, 15:12
    • Visa profil
Tack Per för din hjälp.
Mvh  
Evy Möller

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna