ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Växjö stad C2 födde 1801, GID 862.26.72000 Sandahl  (läst 561 gånger)

2009-04-21, 17:56
läst 561 gånger

Utloggad Leif Backlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 00:47
    • Visa profil
Hej
 
Hoppas någon Växjö-kännare kan hjälpa mig tyda en text ur Växjö stadsförsamlings födelsebok för 1801.
 
Den 27:e december föds, och den 28:e döps en flicka, Fredrica Elisabeth. Fader Kronobefallningsmannen Fredric Sandahl och moder är Johanna Helena Lindström. Med som dopvittnen finns bl a barnets morfar, bagarmästaren Jonas Lindström.
 
Nu till det för mig svårlästa. Inledningen till födelsenotisen har jag tragglat mig fram till följande
 
”Parent.  Kronobefallningsmannen uti Xxxxxx yyyy Fredric Sandahl och dess hustru Johanna Helena Lindström 24 år Testes. ....”  
 
Det är mina x och y som jag undrar över. Jag tror, och hoppas, att det står för där familjen bor. Ett gårdsnamn e dyl. Om jag kunde få hjälp med det kan jag kanske återfinna familjen i husförhörslängd och därmed komma vidare.
 
M v h
 
Leif Backlund

2009-04-22, 07:51
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Xxxxxx yyyy tyder jag som Wrigstad herr. Har mejlat dig en skärmdump av samma sida från Svar, den är lättare att läsa.
 
(GID-numret du angett är fel, ska vara 862.26.75200)
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 22 april, 2009)
Hälsar vänligen
Maud

2009-04-22, 20:17
Svar #2

Utloggad Leif Backlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 00:47
    • Visa profil
Tack Maud!
 
Och tack för mailet.
Nu när du säger det ser också jag att det nog skall uttydas Wrigstad. Och jag vet att det vid den tidsperioden fanns två generationer präster vid namn Sandahl i Vrigstad. Nu kan jag grotta vidare.
 
//Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna