ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger/låg Ettebro  (läst 1596 gånger)

1999-05-20, 23:40
läst 1596 gånger

Jan-Anders Ackring

Ur utdrag ur register över Dombok för Medelstad härad 1692-1727.
 
1727-02-18 (46)  Gård i Ettebro.
 
Nämndemannen Måns Persson i Styrsvik och bönderna Jöns Mattisson i Mölleryd, samt Måns Staffansson i Väby låtit instämma först sin svåger Per Bengtsson i Ettebro för det han dem ovetandes bortsålt deras hustrus fädernegård 1/4 skatte nr 3 Ettebro och ville av den nye ägaren Per Mattisson hemmanet få inbörda. Svärfaderns namn var Bengt Persson som dog 1711.
 
Eva Cumner har plockat fram uppgifterna.
 
Jag har letat på kartan men klarar inte att hitta Ettebro. Finns det någon som kan säga var Ettebro ligger/låg, och ev närmare beskrivning av skatte nr 3 Ettebro?

1999-05-21, 08:04
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Jan-Anders!
Ettebro ligger norr om Hasselstad och Hasselstad i sin tur ligger strax väster om flygflottiljen F 17 i Kallinge. Ettebro ligger alltså i Ronneby landsförsamling.
Mvh/Annika

1999-05-21, 09:17
Svar #2

Carl Szabad

Ettebro ligger inom Ronneby församling. Det finns inte, och har inte funnits, någon landsförsamling. Enligt svenska ortnamn ligger det dessutom drygt 6 km SSO om Backaryd, vilket säkert stämmer med Annikas beskrivning.

1999-05-21, 13:45
Svar #3

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Det är riktigt som Carl anger att det bara finns Ronneby församling. Men den är i sin tur uppdelad i två församlingar, land och stad. Så när man beställer kort från SVAR får man se upp med vilken volym man beställer. I SVAR-bladet finns en bra utredning om förhållandet och känner man till att Ettebro har hemmansnummer 53-57, så vet man att det är t ex volym AI:17 (Landsbygden) som ska beställas.

1999-05-21, 22:07
Svar #4

Jan-Anders Ackring

Tackar för upplysningarna. Jag har hittat Ettebro.
 
Det dyker nu  upp ett annat problem för mig och det är beteckning av gårdar. Kan gårdar betecknas på två olika sätt. Jag har en uppgift om fädernegården 1/4 skatte nr 3 Ettebro och Annika säger att Ettebro har hemmansnummer 53-57.
Jag har sett ungefär samma sak i Boahaga, Edestad. I ett sammanhang har jag uppgiften 1/4 mtl Boahaga nr 1 och i ett annat sammanhang  Boahaga 28. Är jag helt ute och cyklar? Är det olika ställen eller finns det olika beteckningssätt i olika sammanhang?

1999-05-22, 11:24
Svar #5

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Enligt mantalslängderna i Medelstad Härad, Blekinge är utvecklingen av hemmansnummer så här för Ettebro.
I mantalslängden 1698 har Ettebro varierande nummer (jag har inte haft anledning att utforska Ettebro något nämnvärt, därför känner jag inte till dessa tidigare nummer), Ettebro kan ha haft t ex 3, 11, 26, 43 och 75. Flyttar vi fram till mantalslängden 1719 har Etterbro Nr 1-5. Första gången Ettebro har Nr 53-57 är i mantalslängden för år 1725 och först omkring år 1875 återgår man till Nr 1-5 och det höll i sig in på 1900-talet. En liten historik om hemmansnummer kan Du läsa i SVAR-projektets sockenkataloger för Blekinge, där det ges en kort historik och litteraturhänsvisning i ämnet.  
Vad beträffar Boahaga har den byn och alla andra byar i Blekinge samma nummerhistoria.
Hoppas problemet är löst!
Mvh/Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna