ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thorstuna, C:3, sid 95.  (läst 867 gånger)

2011-02-28, 19:16
läst 867 gånger

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Hej, jag skulle behöva hjälp med att tyda vad föräldrarna heter och kommer ifrån i Torstuna dopbok.
 
Född 23 och döpt 25 Juli, 1775, Sara Elisabeth Ekman. Jag kan se att fadern heter Jacob Ekman och hustrun Sara någonting, men jag kan inte läsa några titlar eller hela hennes namn. I nästa ruta står det väl var de bor, det behöver jag också hjälp med.  
 
Som vittnen ser jag att det står Fredric Rydmarck och comminister Herr Eric Nytzell,vidare adjunkt herr Kjellberg, Beata Ulrica Waldia, och jungfru Christina Nytzell?
 
Tack på förhand
 
Linnéa

2011-02-28, 20:55
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
De bor i Thorstunna by = Torstuna by
Han är mönsterskrivare
Sara heter Jäderholm i efternamn
 
Fredric Rydmarck är löjtnant,

2011-02-28, 22:43
Svar #2

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Tack så mycket, kanske jag kan hitta dem nu.//Linnéa

2011-03-01, 10:32
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Linnéa!
 
Jacob Ekmans fullständiga titel i dopboken är mönsterskrivare och kronolänsman, och i husförhörslängden står han inte under Torstuna by utan under Husby (Torstuna AI:6, s 64).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-03-01, 20:45
Svar #4

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Tack båda två.  
 
Jag tycker att det är svårt att forska i dessa böcker. De flyttar relativt ofta och byter efternamn då och då. De hade nog ganska få tillhörigheter då de orkade med det. Man kan ju hoppas att det blev bättre på det nya stället. Min anfader Olof i Ösby,(svärson till Lisa Ekman trodde jag) f 1794-01-19 i Thorstuna, heter omväxlande Ersson/Olsson och Björk/Öberg, soldat är han dock hela tiden. Möjligtvis är han son till bonden Olof Pehrson -64, och Anna Jansdotter -66 i Skensta, Torstuna, AI:8, bild 82. Sara Lisa Ekman stod som Olofs hustrus Stina Andersdotters (f 1795, Tillinge) mor på ett ställe, visserligen var det överstruket men ändå. Lisa Ekman är nog inte min släkt ens, utan bor där för att hon har blivit änka och är relaterad på okänt sätt med dem.  
 
Tack i alla fall//Linnéa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna