ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adel i Jämtland  (läst 4894 gånger)

2000-07-24, 07:55
läst 4894 gånger

Leif Mörkfors

Enligt norska källor skall min ana Dorthe Adelsten (död ca 1590) var av adelsätt från Jemtland. Är det någon som känner till de Jämtländska adelsätterna från den norska tiden, 1500-talet och bakåt ?

2000-08-02, 08:47
Svar #1

Håkan Axelsson

När det talas om adel i Jämtland under medeltiden brukar det vara ett säkert kort att leta i Skanke-ätten. I boken Skanke Ätten av Roger de Robelin står att läsa på s 396:  
 
Knut Pedersson (Skanke) [...] d 1539 1/4, - den siste katolske dekanus i Trondheims domkapitel 1527. [...] Gift m fru Dorthea Adelsten, sannolikt dotter av väpnaren Håkan Torstensson och Anne Henriksdtr Friis som var dotter av väpnaren Henrik Friis till Holma i Brastad sn, Bohuslän, känd 1489-94, och hustru Karen Engelbrektsdtr [månestjerne]. [...] Håkan var underfogden i Jämtland 1500-05. Han var verksam i Sparbu 1527. Hans sätesgård var Egge 1532-33.  
 
Knut Pederssons far är så vitt jag kan förstå inte känd, (men torde förstås ha hetat Peder) men modern hette Kristin.  
 
Släktskapen med övriga grenar av Skanke-ätten är tydligen inte heller klarlagd men de Robelin anser att Han hör sannolikt till ätten Jämtlands-Skanke., d.v.s. den som utgår från Hackås.  
 
Jag rekommenderar att du försöker hitta boken på biblioteket. Det finns gott om källhänvisningar och en hel del övrigt intressant att läsa.  
 
MVH  
Håkan

2000-08-03, 07:58
Svar #2

Leif Mörkfors

Stort tack Håkan ! Jag hastar till biblioteket !
Leif

2001-03-15, 12:55
Svar #3

Wassdahl

Fins det någon som vet något om Gertson Amadeus Nataniel Häls från Ernst ove Wassdahl
Järnvägsgatan 31 794 30 Orsa

2001-03-16, 08:35
Svar #4

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Ove
Natanaiel Amadeus Gertsson var född 1891 2/4 i Gäddede som oäkta son till Freja Kristina Öhn född 4/6 1867 i Vilhelmina om hennes anor kan du läsa under Vilhelmina
Bodil

2001-03-20, 09:54
Svar #5

Wassdahl

Jag söker Hilda Gertson gäddede var gift med nataniel amadeus gertson .

2001-07-19, 13:18
Svar #6

Christer Hellholm

Till Leif och Håkan!
 
Det verkar som Knut Pederson Schanke (1431 - 1 Apr 1539) gift med Dorte Adelsten av Egge hade Peder Karlson Schanke (före 1438 - efter 1469) och Botilda Svalesdotter Sm?r (ca 1418 - ca 1485) som föräldrar.
 
Källor:
http://www.look.no/anita/slekt/webcards/wc02/wc02_049.htm
http://www.login.eunet.no/~jantertn/Family.wbg/wga126.html#I37357
 
Mvh
Christer Hellholm

2001-07-19, 15:04
Svar #7

Christer Hellholm

En av mina anmödrar hette Birgitte Christensdatter Schancke alias Beritte Christensdatter Skanke (1603-1681). Hon var gift med Claus Rasmussøn Rosing (-1644). Hennes far hette Christen Stensøn Schancke* som var gift med nn Kruckow. Hennes farfar hette Sten Schancke* och var gift med Solle nn.

Vet ni något mer om anfädrarna till Birgitte, samt hur hon är kopplat till övriga Skanke-ätten?

Källa:
Albertine Hauglid: Innflytterslekter til Vega og deres røtter, 1981, s. 341


Mvh
Christer Hellholm

2001-07-19, 15:13
Svar #8

Christer Hellholm

En av mina anmödrar hette Ingrid Månsdotter (Gyldenaar) och var född i Jämtland. Hon var gift med Antonius Knuds?n (dog före 1640). Antonius var borgmästare i Oslo.
 
Ingrid verkar ha hört till Gyldenår ätten. Hennes far borde ha hetat Måns eller Mogens.
 
Någon som vet mer om Ingrid och hennes förfäder?
 
Mvh
Christer Hellholm

2001-07-19, 19:28
Svar #9

Per Kinneryd

Hej Christer
Den första adressen i inlägget kl.13.18 fungerade inte.
Den andra hittade jag.
Där fanns inte en enda källhänvisning, däremot många uppenbara fel (se upp med internet som källa!)!  
 
de Robelins bok har ofta kritiserats i olika sammanhang ,särskilt vad det gäller de äldre leden. Feltryck och bristande källkritik har nämnts.  
Medeltidsgenealogi är inte heller ,enligt egen utsago ,hans egentliga område.
 
Men det finns trots allt källhänvisningar!
 
M.V.H.
Per

2001-09-08, 20:15
Svar #10

knut

Andre mulige foreldre til :
Dekne Knut Pedersson Skanke
--------------------------------------------------
Far : Peder Lafransson (Rytter,Herkja)  
Mor : Kristine Jensdatter Schunk.(Skanke)
--------------------------------------------------
Knut Pederssons brødre :  
-Peder Pedersson ?-1572(Rytter-Sarpsborg.Norge.)gift med Dorethe,s søster,  
Helle (Helga) Håkonsdatter Månestjerne ?-1599
-Olaf Pedersson (Rytter-Bakke.Jemtland.)
--------------------------------------------------
Far-far : Lagmannen Lafran Gunnarsson i Jemtland
Far-mor : N.N Pedersdatter (Døving.Jemtland)
--------------------------------------------------
Peder Lafranssons brødre :
-Birger Lafransson (Rytter)
-Gunnar Lafransson (Rytter-Murtnes)
-Olaf Lafransson (Rytter-Sund)
--------------------------------------------------
Birger Lafransson blir nevnt som Slektning av Sysselmannens Niculas Petersson i Jemtland i Diplom i Dip Norw.(og da blir vel hans brødre også det. Niculas har jeg sett oppført som sansynlig sønn av Ridderen Peter Jacobsson Leopard fra Halland. Sønn av Grev Jacob Nilsson Halland-Nord & Kristine Spendelsko Tanberg.Ringeriket.Norge.)
 
b.III s.229 Sammendrag: Jæmtelands Lagmand Besse Berdorssön og fire Bönder tilmelde Kong Magnus,
at Sysselmanden Nikulas Peterssön forgjeves til Thinge havde krævet Borgen for Paal Klemetssön m. fl., som havde dræbt Nikulas´s Frænde Birger Lafranssön.Kilde: Efter Orig. p. Perg. i svenske Rigsarkiv. Seglene mangle.Nummer: 277.Dato: 19 Marts 1352. Sted: Berg.
--------------------------------------------------
Far,mors-far : Peder Døving
Far,mors-mor : N.N Bjørnarsdatter Kuggastadom
(Datter av Bjørnar Kuggastadom)
--------------------------------------------------
Ellers blir gården Hegrin nevnt i arveoppgjør i  
forbindelse med Døving.
--------------------------------------------------
Mor-far :  
Ridderen Jens Karlsson (Schunk-Billstad.Hackås)  
Mor-mor :
Katarina Wibjørnsdatter (Ød.Jemtland)
--------------------------------------------------

2001-09-14, 17:43
Svar #11

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Christer Hellholm:
 
Når det gjelder Ingrid Månsdotter og Anonius Knudsen, så bør du lese artikkelen om Dyre Sevaldsson og hans etterslekt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXV. Har antydes det at Ingrid _kan_ være etterkommer av denne slekten.
 
mvh Are

2002-09-10, 11:25
Svar #12

Knut Handeland

DORTHE HAAKANSDATTER ADELSTEN :

Har det blitt en forveksling av Haakan & Anne,r ?

ang.foreldre til Dorthe Adelsten av/til Egge.Jemtland.
--------------------------------------------------
Tar utgangspunkt i at en Dorthe finnes i (Dip.Nor) som stedatter av Edgerd Grupendal-Dyng.

Hun var gift med :
Vepneren Laurents Nilsson på Dyng.

(Laurents av Brahe,Oxe eller Schanke-ætt ? Har en formening av at Laurents var barnebarn av
Befalingsmannen Olav Nilsson Schanke i Bergen & Eliza Eskillsdatter Wanås-Skåne.)
--------------------------------------------------
Dorthe & Laurents fikk gårdene :
Viken og Sorveryd (nu Sörröd) i Bjorland Sogn paa Hisingen (Bahus-Len) av Eggert Grupendal.
--------------------------------------------------
Så hvis Dorthe fikk en sønn, som het Knut Laurentsson boendes på Viken(Båhus) er kanskje han far til Christoffer Tronds (Rustung?)sin kone, Karine Knutsdatter (av Schanke ætten.)Noe som virker mer sannsynlig enn Erkediakonen i Trondheim.Norge.
--------------------------------------------------
Christoffer Tronds førte et segl med :

" Et stakitt med Eikenøtter på topp " .

Kanskje er det seglet tatt fra hennes kones forfedre og slekt ? ( Fra Ekaby ? og Bølje, Stake ?)
--------------------------------------------------
Nå er Christoffer,s slekt nevnt i flere likprekener i sammenheng med Måneskjold slekten.

Magdalena Måneskjold var gift med en Peder Schanke
som muligens er den broren av Olav Nilsson Schanke som nevnes i Dip.Nor under her.
-------
b.XVI s.317
Sammendrag: En Fremstilling fra lübsk Side af de Begivenheder, der fandt Sted i Bergen og andensteds 1450-55, hvorunder navnlig fremhæves de Voldsomheder og Røverier, hvorfor Hansestædernes Skibe og Folk have været udsatte, især fra Hr. Olaf og Hr. Peder Nilssønners Side.

Kilde: Efter samtidig Optegnelse p. Papir, stilet til Kong Hans og vistnok skrevenmed Christian van den Gheres Haand, i norske Rigsarkiv (Münch. Saml. No.3785). Helark uden Segl. (Trykt i Hanserecesse von 1431-1476, bearb. v.G. Fr. v. der Ropp, 2. Abth. IV No. 349, jfr. m. W. Christensen, Unionskongerneog Hansestæderne 1439-1466 S. 269 ff.).
Nummer: 291. Dato: [1486?] Sted: Lübeck.

Utdrag:
" Here Oloff vnde Here Peter Nyelsson gebrodere etc "
--------------------------------------------------
Dorthe,s mor het ANNA Laurentsdatter (1435-?)
(Eide gods i Ekaby.Sverige trolig i Uppsala.)
--------------------------------------------------
Anna var 1 gang gift med :

Høvedsmannen HAAKAN Svensson Bølje,
(Eide " Utaal " i Bro Sogn i Upsala Bispedømme.)
Født i Bodshult ? .Høvedsmann i Vesterås.
--------------------------------------------------
Sønn av :
Sven Petersson Bølje-Vestbo
--------------------------------------------------
Sven sønn av :
Peter Andersson Bølje-Vestbo & Elin Jønsdatter Sparre over Blad.
--------------------------------------------------
Elin datter av :
Jøns Heggasson Sparre over Blad-Nestede &
Karin Birgersdatter Stolpe.
--------------------------------------------------
Karin datter av :
Birger Turesson Stolpe.
--------------------------------------------------
Dorthe hadde flere søsken :

Birgitte Haakansdatter Bølja (1455-?)
Gift :
Heradshøvding Amund Stake (Svensson ???)
-----------
Christina Haakonsdatter Bølja
Gift :
Per Persson Hand
-----------
Johan Haakonsson Bølja-Onsjø
Gift :
?
--------------------------------------------------
Setter pris på opplysninger om gården Viken og
Sørveryd.Samt om noen vet om en Knut Lauretsson
bodde der.Er jeg på sporet av noe her ?

Mvh Knut

2007-05-30, 11:02
Svar #13

Gunhild Hernström

Nils Johan Rosén från Järvsand

Min farmors far Nils Johan Rosén föddes som oäkta barn den 29 december 1817 någonstans i Jämtland. Modern var Anna-Maria Olofsdotter född 13 september 1785. Efter giftermålet 1856 med Ingeborg Persdotter från Storholmen bosätter sig Nils Johan i Jerfsand eller Löfberga. En muntlig tradition säger att det var en von Rosen som var hans far. I de kyrkböcker jag letat står bara fader okänd. Finns det någon som vet mer?

Skulle vara skönt att äntligen få svar på frågan vem som var far och kunna forska vidare.

Gunhild, Värmland

2007-05-31, 07:22
Svar #14

Jan Lilliesköld

Gunhild !  Nils Johans födelse finns inskriven i Alanäs födelselängd, men utan angivande av fader som du skriver.  Kan inte hitta någon von Rosen i Minesterialregister Jämtlands län (CD) överhuvudtaget, och inte via DISBYT heller. Det närmsta man kommer är en-å-annan Rosenberg i Ström...  Att ta sig ett namn kan visserligen tyda på något, men det lär vara svårt att avgöra varför så här långt efteråt (utan skriftliga belägg).  Nedan klipper jag in vad som står i Alanäs 1560-1820 (CD egen utgivning av Georg Hansson, Östersund). Där framgår att den äldre (halv- ??) brodern torde vara född i Ragunda, men kanske också Nils Johan härstammar därifrån ?  Anna Marias mor verkar vara från Helgum i Ångermanland. Visserligen finns ingen Rosén i Helgum (vid sökning i DISBYT), men väl ett antal i Sollefteåtrakten (mest i Resele). Kanske kunde var ett spår ?? (...mellan Helgum och Ragunda finns ju bara länsgränsen...)  (Nils Johan själv finns i en träff på DISBYT)  Familj 83 ANNA MARIA OLOFSDOTTER (från familj 75), född 1785-09-13 i Lövberga, Ström (J). Piga i LÖVBERGA, Ström (J). Bodde skattefri hos brodern Jakob i Lövberga från 1818 med två söner, Olof f.1815 och Nils Johan f.1817 (Alanäs AI:1/6 och /62). Alanäs Capellag tog på sig att försörja pigan Anna Maja, såsom varande utfattig och hälsolös, men inte hennes barn, eftersom hon sist varit skatt-skrifven i Ragunda och der rådt sig dessa barn, och därför borde Ragunda socken understödja dem. Brodern Jacob lovade dock att såsom fosterfader ombesörja det yngre av dessa barns uppfostran, medan det äldre redan för ett år sedan af en beskedlig bonde på obestämd tid till uppfostran emottagits. Ur sockenstämmoprotokoll 13/10 1822 ?2 (Ström KI:2, s.18), även i Strömsboken 1975, s.19. Barn utan känd fader:  OLOF, född 1815 i Ragunda (J). Finns vare sig i Alanäs eller Ströms födelseböcker, troligen född i Ragunda (fö-bok saknas). Modern bor hos sin bror Jakob Olofsson i Lövberga (Alanäs AI:1/6 och /62). Uppväxt hos en beskedlig bonde, okänt var (se sockenstämmoprotokoll 1822; Ström KI:2 s.18).  NILS JOHAN ROSÉN, född 1817-12-29 i Lövberga, Ström (J), död 1888 12/6. Bosatt i JÄRVSAND, Alanäs (J). Uppväxt som fosterbarn hos sin morbror Jakob Olofsson. Gift 3/4 1856 med Ingeborg Persdotter, f. 23/7 1835.

2007-05-31, 08:28
Svar #15

Gunhild Hernström

Tack Jan Liljesköld för ditt svar och för ett så snabbt sådant. Det är otroligt hur mycket man kan få reda på genom en efterlysning. Jag forskade själv för ett antal år sedan på andra grenar men på Nils Johan blev det stopp. Han var ju också förhållandevis gammal för att bara vara tre generationer bortfrån mig.Att han hade en bror visste jag inte. Tydligen vanligt med oäkta barn under denna tid.  
 
Tack i alla fall

2007-05-31, 12:53
Svar #16

Jan Lilliesköld

Ett tillägg:
 
Vet du om att det finns en bouppteckning efter Nils Johan enligt bouppteckningsregister för Östersunds landsarkiv (nr 2344 år 1889 från Hammerdals tingslags häradsrätts arkiv volym F:15) ?

2007-05-31, 15:55
Svar #17

Gunhild Hernström

Svar Lilliesköld
 
Nej jag vet inte så mycket. Min farmor Maria Lucia kom vandrande till Värmland i förra seklets början. Hon var mycket förtegen om sin hembygd och vi fick inte veta så mycket. Det var först efter hennes död som vår ogifte farbror berättade vad hon anförtrott honom. Hon hade haft ett förhållande med en same och fött en dotter. Av någon anledning blev hon hotad till livet av honom och fick fly hals över huvud. Varje gång vi förde hennes släkt eller hembygd på tal blev hon mycket rörd.
 
Tack för att du engagerar dig

2007-05-31, 16:06
Svar #18

Jan Lilliesköld

Ja, det finns (tyvärr ?) mycket som inte syns i källorna...
 
Många livsöden finns det !

2007-06-01, 10:31
Svar #19

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Gunhild, Ingeborg Rosén är hon bekant? Skall vara dotter till nämnda N J Rosén. Hon fick en dotter 1904 vid namn Ragnhild med min mormors farbror Lars Erik Österberg, men som inte står i källorna jag har nyttjat. Dock har jag fått det bekräftat av Pex i Alanäs och hon blev t.o.m. inskriven i LEÖ's testamente.

2007-06-01, 14:30
Svar #20

Gunhild Hernström

Ja Uffe
 
Jag har en bild eller flera på Ingeborg Rosén i min farmors efterlämnade brev och tillhörigheter. Ingeborg var hennes  äldre syster och däremellan fanns många till. Jag tror att Ingeborg hade hand om min farmor Maria Lucias första dotter Albertina när farmor flyttade till Vämland men det är jag inte säker på. 
Roligt att du kände till Ingeborg och Ragnhild.
 
Gunhild

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna