ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte byarna Äspnäs, Byvattnet och Gärdnäs.  (läst 681 gånger)

2001-10-22, 23:05
läst 681 gånger

Monica Edvardsson

Hej!
Jag försöker få tag på tre byar i Jämtland som heter Gärdnäs, Byvattnet och Äspnäs.
Jag har försökt hitta microkort för dessa ställen men kan inte få tag på dem för namnen finns inte med i Svar.
Finns det någon som vet om dessa byar tillhör någon stad, och på så sätt hittar man microkorten.
Hälsningar Monica

2001-10-23, 00:35
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Gärdnäs finns i Ström socken, numera Strömsunds kommun.
Byvattnet finns i Bodum s:n, samma kommun.
Äspnäs finns i Ström s:n och i Lockne s:n, Östersunds k:n

2002-05-20, 10:01
Svar #2

Sonja Löwenberg

Hej Monica och Bo!
Jag vill bara tala om att det finns ett Byvattnet i Ström s:n också. Eftersom jag sett att Monica efterlyst syskonen Johansson från Gärdnäs på andra ställen i anbytarforum så misstänker jag att det är den byn, eller snarare gårdarna Bränna, Hemvattnet och Millerstvattnet som avses. Byvattnet ligger väster om Strömsvattudal i höjd med Linjeviken det finns ingen väg dit.  
Sven Johansson och  Sigrid Augusta Jönsdotter gifte sig den 8/4 1918 och bosatte sig i Gärdnäs där de bodde på olika ställen i byn. Omkring 1937 flyttade de till Byvattnet (Hemvattnet) till den gård där Svens föräldrar tidigar bott. 1949 flyttade familjen tillbaka till Gärdnäs.
Barnen, totalt 9 stycken, är alla födda i Gärdnäs.
Sigrid var min mormors syster.
 
Hälsningar Sonja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna