ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jamptskum laughum  (läst 498 gånger)

2005-05-26, 11:36
läst 498 gånger

Ingrid Wikberg

Finns det några nyare uppgifter om vart den gamla jamska lagen (lagboken) tog vägen? Jag har någonstans läst om att det skulle ha funnits en kista med dokumenten (lagen) som förvarades i Trondheim -men som sedan spårlöst försvann. Är det kanske enbart en skröna?
Vet man idag vad lagen innehöll och om det finns spår av den någonstans?
Finns aktuell forskning, i Sverige eller i Norge om detta historiska dokument?

2005-05-30, 14:17
Svar #1

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Om det finns någon ny forskning vet jag inte, men följande uppsatser kan vara läsvärda:
 
Knut Robberstad: Jemteland og Magnus lagabötes landslov (i: Tidskrift, utgiven av juridiska föreningen i Finland, 1961, häfte 2-3).
 
Nils Hallan: Jemtland og Froststingslova (i: Florilegium Nordicum, 1984; Umeå universitet).
 
Carl-Göran Ekerwald: Jämtarnas lagbok (i: Thule, Kgl Skytteanska samfundets årsbok, 1991).

2005-05-31, 05:20
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack Georg, Trevligt med svar ändå. Jag gissar att ämnet är ganska smalt. Jag hittade inget som nämnde Jamptskum laughum i Diplomatarium Norvegicum. Jag får nog leta på annat ställe i Trondheim.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna