ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårläst bouppteckning 1807, Högaholmen, Norra Sandsjö  (läst 750 gånger)

2003-05-12, 11:10
läst 750 gånger

Ann-Charlotte Karlsson

Hej!
Jag har en bouppteckning på 7 sidor...och jag kan inte tyda många ord av den. Tyvärr är jag inte så van att läsa den gamla stilen. den gäller Annika Svänsdotter och hon verkar ha haft många saker i sitt hem. Tänk vad mycket man kan få reda på om en släkting som dog för snart 200 år sedan! Det vill säga om man kan läsa ut vad det står! Hoppas att någon vill hjälpa mig med den första sidan i alla fall. Det verkar stå lite om hennes familjeförhållanden. Jag har inte riktigt pejl på hur man lägger in den scannade bilden på Anbytarforum, så om någon känner att de vill hjälpa kan man mejla mig.
 
Vänliga hälsningar Ann-Charlotte

2003-05-12, 14:56
Svar #1

Ann-Charlotte Karlsson

Kompletering till ovanstående;
ur Västra häradsrätts arkiv vol. FII:8, nr 49
 
Ann-Charlotte

2003-05-14, 08:09
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil

2003-05-14, 12:34
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Föreslår att 'skarpare' varianter av varje delhalva läggs in som separta inlägg.. -Kanske går det mesta att läsa även nu; men det är onödigt besvärligt.

2003-05-15, 20:37
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

I väntan på bättre bilder kan man väl anstränga sig lite då:
 
År 1807 dän 7 september inställde sig undertecknad på begäran af (änke)mannen Johannes Joh:son i Högaholmen för att förrätta laga bouppteckning efter dän afl[idna] -?- hustru Annika Svänsdotter därstädes, som mäd döden afl[idit] dän 24/29:e (s)istl[idne] aug[usti] och efterlemnat (fyra st) barn som äro följande Sonen Nils 22 åhr 6 månader, sonen Anders 20 åhr, dottern Cristina 11 åhr 6 månader, dottern Maria 3 åhr 7 månader gammla, (älsta) sonen Nils -?- och närwarade, och för de 3 omyndiga -?- ?städes Dannemannen Jonas Svänsson Högström i ?ås barnens Rätta/e -?- och de omyndigas Rätt och (byte) bevaka och iagttaga, ...
 
-Större bild eller skarpare blick får ta över resten och fylla luckorna..

2003-05-18, 10:44
Svar #5

Ann-Charlotte Karlsson

Tack Magnus och Peter för er hjälp!
Scannern har gett upp så jag måste nöja mig med ovanstående bild.
 
Mvh Ann-Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna