ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunglig Majestäts drabanter  (läst 1335 gånger)

2013-04-01, 19:49
läst 1335 gånger

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Hej.
Jag har några funderingar kring en anfader till mig. Den tidigaste källan jag kan finna honom i är i 1664 års mönsterrulla för Kungl: Maj:ts livgarde. Där blir han antagen som pikenerare. Året efter, alltså 1665, blir han antagen som drabant därstädes.
 
Han rider sedan med drabanterna tills år 1696 då han erhåller avsked.  
Efter skånska kriget avancerar han förövrigt till korpral.  
 
Drabaterna blir ju under början av 1680-talet förlagda till Köping och Arboga. Här i trakten gifter han sig sedan och blir så småningom hemmansägare i Bro socken, där han senare också dör.
 
Funderingarna jag har gällande honom är varifrån han kom, var var han född, och när? Kyrkböckerna för Bro socken som skulle ha kunnat ge svar brann år 1772 tyvärr upp. Man kan följa honom i de militära rullorna i mer än 30 år, men ingenstans står det någonting om ålder eller födelseort.
 
Jag måste hitta honom i hans tidigare liv för att få svar, utanför det militära källorna. Var var drabanterna förlagda innan Köpings och Arboga tiden? I Stockholms trakten tror jag mig förstå, men inom vilken radie? Kunde dom vara utspridda över större områden, eller koncentrerades dom till ett mindre?  
 
Hur blev man vid den här tiden antagen till Kungl: Maj:ts livgarde? Blev man handplockad dit från något annat regemente, eller kunde man börja sin militära karriär där direkt? Han tillhör bara pikenerarna 1, nästan 2 år innan han avancerar till drabanterna. Det känns som att han var avsedd för drabanterna redan år 1664, men hamnade vid pikenararna i väntan på plats. För borde man inte ha haft god vana som ryttare för att hamna bland drabanterna.
 
Hoppas det finns någon som kan ge svar eller ledtrådar!
 
Mvh Cristoffer Stenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna