ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jull  (läst 693 gånger)

1999-04-17, 16:09
läst 693 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Ett par förekomster av namnet [color=ff6000]Jull[/color] finns i Anders Edestams domboksutdrag från Dalsland.
 
Valbo hd 1626 (Jull) Valbo hd 1641 (Jull Mårtensson)
Det lutar väl åt att detta är variant av namnet Hjul som förekommer hos samerna ...
[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-04-18, 12:38
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Bohuslän finns namnet Jul. Jag undrar om det inte kan röra sig om en variant av fornsvenska Gjord. En annan variant av detta namn är uppenbart Djur (se särskild diskussion om detta). Bokstäverna -rd övergick närmast regelmässigt i dessa trakter till ett tjockt -l (Tord > Tol, Ingegärd > Ingärd > Ingäl, etc). Samtidigt övergick allmänt uttalet Gj- till J-. Att vokalen -o- kunde glida över till -u- visas av formen Djur, där Dj- torde ha föranletts av en felaktig etymologisering av skrivaren. Han trodde att namnet som uttalades [jur] hade något samband med substantivet djur som också uttalades [jur]. Det vore intressant att veta om namnet Gjord finns belagt i Dalsland på 1500-talet, och om det då går att hitta övergångsformer, typ Jurd, Gjul, etc. Tyvärr har jag inte för tillfället tillgång till Sveriges medeltida personnamn, men jag ska vid tillfälle försöka kolla om namnet Gjord fanns i Dalsland på medeltiden. Namnet Hjul hos samerna känner jag inte närmare till, men frågan är om inte också detta kan återgå på ett Gjord.

1999-04-19, 02:43
Svar #2

Thomas Andersson

I Dalsland finns namnet ´Jull´ i gårdsnamnet
Hjulesröd, Bäcke sn.
Första gången gården upptages i jordeboken är 1557 då som kyrkotomt, senare  
indragen till Kronan. Under 1557 till 1590 upptages Hjulserud i Ödskölts socken enligt  
jordeboken. Skrevs förstnämnda år Gjördzrudtt och 1629 Juullssruudh.
Namnet kommer av det fornsvenska mansnamnet Giord dialektalt uttalandet Jul. Rud betyder röjning.
 
Hoppas detta kan hjälpa till i diskussionen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna