ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Entreprenadauktion  (läst 649 gånger)

2006-02-07, 10:35
läst 649 gånger

Mattias Persson

Hej vad betyder entreprenadauktion?
jag hittade det i en text om en av mina(?) anor.
texten lyder:
Vid en entreprenadauktion i Spekås i april 1873 blev skötsel samt vård och underhåll för flickorna Maria Elisabet och Albertina Lovisa sålt till lägstbjudande. Den äldre flickan gick till Anders Samuel Johansson i Hagen vid Grimeton #6 för 30 riksdaler och den yngre till Sven Anton Andreasson vid Torstorp #2 för 36 riksdaler per år. (Det protokoll som fördes vid auktionen är bevarat.)
 
Tack på förhand
Mvh Mattias

2006-02-07, 12:08
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
SAOB definierar det som en auktion för utrönande av vem som avgiver lägsta anbudet på en entreprenad. Och entreprenad är kort och gott att göra någonting mot ersättning; i det här fallet alltså att tillhandahålla skötsel, vård och underhåll för flickorna.

2006-02-07, 12:40
Svar #2

Mattias Persson

ok tack för hjälpen.
får försöka reda ut vad som hände runt 1873, jag vet att deras far dog 1865, vilket bör ha varit en anledning, men eftersom det är 8 år tidigare så bör något annat ha hänt senare.
PS tack för länken
 
Mvh Mattias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna