ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ainofolket  (läst 5483 gånger)

2000-02-18, 15:08
läst 5483 gånger

Utloggad Lars Lindquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 12:44
    • Visa profil
Hej!
Någon gång i mitten av 1600-talet kom det en delegation av Ainofolket från Japan hit till Sverige för försöka få till stånd en invandring av detta folk, men det blev avslag. De enda personer som fick stanna, var delegationen, dessa ska visst ha slagit sig ner i Östergötland någonstans. Detta är vad min svärmor har berättat, hon läste en artickel om detta i Stockholmstidningen i slutet av 1930-talet.
Min fråga, är det någon som vet något om detta Ainofolk, finns det något nedtecknat eller något annat, vore jag tacksam för svar.  
 
Lasse

2000-02-24, 17:29
Svar #1

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Idag är ainofolket blandat men kallar sig fortfarande för ainos.Hittade en bok på biblan för en del år sedan där det stod att ainos var en rest av europeiskt folk som tidigt slog sig ner i Japan före de vanliga japanerna.En delegation till Sverige på 1600-talet låter onekligen intressant.
 
mvh
Johann Trollencrona

2000-02-25, 16:36
Svar #2

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Katarina Sjöberg vid Socialantropologiska avdelningen, Sociologiska Institutionen, Lunds Universitet har i mer modern tid skrivit mycket om Ainu-folket för den som är intresserad. Hon känner säkert till om det finns belägg för den relativt häpnadsväckande informationen om en sådan delegation.

2001-04-19, 20:48
Svar #3

maria

Ainofolket anses av en del som ett folk med mycket gemensamt med våra samer, de har väldigt liknande religiöst liv, osv, liksom vissa folk i Sibirien och indianstammar i USA, dvs. så är de ett så kallat ursprungsfolk. Mvh Maria

2001-04-19, 23:41
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Följande står att läsa i Nationalencyklopedin:
 
Ainu [ainu], aino, ett icke-japanskt folk på ön Hokkaido i n. Japan. Ainu bebodde tidigare ett vidsträckt område: norra delen av den japanska huvudön Honshu, Hokkaido, södra Sachalin, Kurilerna och sydligaste Kamtjatka. I dag återstår ca 25.000 ainu på Hokkaido. Många arbetar i fiskeindustrin, och den traditionella ainukulturen lever kvar bara i enstaka museibyar, där några hundra ainu är sysselsatta inom turistindustrin. Traditionellt livnärde de sig av fiske samt av jakt på björn och hjort; deras religion var centrerad kring Björnkulten. Japanernas kolonisering av Hokkaido ledde från 1400-talet till upprepade strider med ainu, som slutgiltigt underkuvades eller assimilerades under 1800-talet. Japanskt språk och japansk klädedräkt påbjöds, och traditionella seder som björnoffer och tatuering av kvinnorna kring munnen förbjöds.  
   Det nästan utdöda ainuspråkets släktskap med andra språk har inte klarlagts. Ainu har ett enkelt fonemsystem med fem vokaler och tolv konsonanter. Inom morfologin används i stor utsträckning prefix. Ordföljden är subjekt-objekt-verb. Skriftspråk saknas.
 
Några Ainu-östgötar kan alltså rimligtvis uteslutas, annars torde NE ha omnämnt en sådan märklig koppling.

2001-07-27, 09:21
Svar #5

Erik Hamberg

Jag har också hört samma historia ifrån mina  
släktingar som heter Kindahl. Det sägs att en  
av  
oss härstammade ifrån Ainofolket och kom  
med ett  
skepp ifrån det ostindiska kompaniet och slog  
sig  
ned i Kolmårdenområdet på 1700-talet.

2001-08-22, 21:43
Svar #6

Per Lantz

Bara för att en sak inte finns upptagen i Nationalencyklopedien betyder det inte att detta påstående är osant, Nationalencyklopedien är nog väldigt noga med fakta men ingen källa till någon absolut sanning, samtidigt så undrar jag var Lars Lindquist har fått dessa uppgifter ifrån, finns där några belägg för detta påstående ?
 
Det bör ju i så fall vara dokumenterat någonstans!

2001-11-15, 20:02
Svar #7

Vera Gade

Jag har också letat efter Ainu-folket, då mitt  
barnbarn (moder född Hammarlund från  
Västervik)sägs stamma från denna folkgrupp,  
som  
lär ha kommit hit via Ryssland. Jag läste en  
artikel för många år sedan om detta i  
Norrköpings  
Tidningar,på  60 eller 70-talet. En grupp  
lämnade  
Japan efter svåra förföljelser och kom till  
Katarina den Stora  i Moskva, men nekades att  
stanna. De sändes till Gustav III i Stockholm,  
som vidarebefordrade dem till Östergötland!  
Stod  
det i tidningen!
Det finns en intressant websida om detta  
folk:www.mnh.si.edu/arctic/html/ainu.htm
med en mängd upplysningar om språk och  
kultur och  
nuvarande folkspillror . Snälla hör av er om ni  
hittar något om östgötarna (evt Småland)

2002-04-26, 22:49
Svar #8

Per-Arne Högberg

Hej alla!
Jag läste en bok av Gustaf Johansson från Lessebo.Som hadlade om ett folk som bodde i skogarna runt sjön Läen på mitten av 1700 talet. Dom var svarthårga mörkaögon och kort stubin.Fick sedan höra talas om att det bodde ättlingar till dessa på en ö i Blekinge. Om någon som vet något om dessa mäniskor vore jag mycket tacksam.
MVH Per-Arne

2002-07-26, 18:00
Svar #9

Lotte Jensen

Det är här som tanken på att använda DNA i släktforskningsammanhang kan te sig intressant. Tänk om det gick att testa fram hurvida det fanns släktskap mellan, en påstådd inflyttad grupp, asiater i Sverige och Japan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna