ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Betjänt  (läst 1547 gånger)

2001-11-17, 22:31
läst 1547 gånger

Stefan Edlund

Vad gjorde en betjent=betjänt ?

2001-11-18, 11:56
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det beror på i vilket sammanhang du träffat på honom. Ordet Betjänt användes förut ofta där vi nu skulle skriva tjänsteman eller något liknande.

2001-11-20, 08:18
Svar #2

Jan Kjellander

Elisabeth:
En bränneri-betjent - kan han alltså ha varit tjänsteman på ett kronobränneri??

2001-11-20, 10:37
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Just det, det verkar sannolikt. De behövde ju ha bokföring och sånt gjort även då. Men om han var på ett kronobränneri beror ju på om det var under den tiden sådana fanns.

2003-07-08, 06:22
Svar #4

Ingrid Larsson

Jag har funnit titeln betjent för en av min makes anfäder. Han var bosatt i Knista i Närke- skriven under Willingsberg. Enligt vad jag erfar var Willingsberg en större herrgård. Denne anfader var född 1774 och tjänstgjorde vid herrgården under början av 1800-talet.
 
Jag undrar över hans sysslor. Vad föll på hans lott?

2003-10-28, 10:40
Svar #5

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Jag har också hittat en anfader som var betjänt på en större gård vid den tiden. Jag gick in på Svenska Akademiens ordlista SAOB, slog på betjänt och fick upp många sidor om dess betydelse i olika sammanhang och tider. Väl värt ett besök.
 
http://g3.spraakdata.gu.se
 
mvh/Carolina Hofgren

2015-10-21, 21:04
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Två tillfällighetsfynd som ger exempel på i en betjänts arbetsuppgifter och lönevillkor:
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) 1786 15/3, N:o 11.
»Et Hederligt Herrskap på Landet åstundar til Påsk en Betjent som kan servera wid et bord, och bestås honom kläder samt 5 R:dlr sp. i lön, skulle någon skickelig Person finnas, som will emottaga deßa willkor, och kan om sin fregd upte berömmeliga bewis, kan han sig här på Boktryckeriet anmäla, då han skal få anwisning hwaräst Herrskapet bor, som behöfwer hans tjenst.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) 1786 31/5, N:o 22, sid. 176.
»Et Herrskap uti Skåne åstundar nästkommande Michaeli en Betjent som kan raka och ansa Peruque, samt upte säkra bewis om sin skickelighet och trohet, hwarföre en sådan kan anmäla sig här på Tryckeriet, då honom widare underrättelse meddelas skal.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-11-27, 22:37
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Ännu ett exempel på en betjänts arbetsuppgifter i slutet av 1700-talet får man i Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 42, 1788 8/10, sid. 346:  
»En Betjent, som kan kamma Peruquer, hår, servera bord, samt kjöra wagn, skrifwa en wacker stil samt räkna, som ock derjämte kan upte hederliga bewis om sit upföraande[sic!], åstundar at med snaraste träda i tjensten, ware sig i Staden eller på landet, hälst hos en ogift Herre; den som emot billiga wilkor åstundar emottaga en sådan, behagade uti förseglad Billet til X Y Z lämna underrättelse derom på Post-Contoiret i Malmö.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna