ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brevkarl / Brevdragare  (läst 854 gånger)

2001-07-13, 07:54
läst 854 gånger

Leif Mörkfors

I en husförhörslängd från Norberg för 1750-talet står noterat för soldaten Olof Dahlman: Läser brev i bok samt brevkarl.
Vad kan den skrivande menat med detta ?

2001-07-13, 17:16
Svar #1

Barbro Lunsjö

Hej Leif! Benämningen brevkarl finns inte i Svenska Akademiens Ordbok /SAOB/ som ju noterar de flesta svenska ord. Kan du kanske ha läst fel på ordet bref? Vissa handskrifter är ju så otydliga. Uttrycket läser wäl i bok har jag stött på.

2001-07-13, 18:15
Svar #2

Berith Svantesson

Leif!
Ett gammalt ord för brevbärare är brevdragare, kanske att det är något sådant som menas...
 
Berith, Mariestad

2001-07-13, 20:09
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom brevkarlen var soldat, så finns nog förklaringen i Lars Ericsons Svenska knektar, närmare bestämt under rubriken Soldatposten på sidan 198-199. Jag citerar några korta stycken:
 
En stor del av de interna kontakterna inom det ofta över ett helt landskap utspridda regementet, mellan dess olika expeditioner och mellan befäl och soldater, sköttes av soldatpostgången. Ett antal soldater befordrade enligt ett schema postväskor med order och skrivelser till olika befattningshavare inom regementet. De övriga soldaterna betalade en mindre summa till postsoldaterna, för att de slapp utföra arbetet.
 
Soldatposten var en mera utbyggd motsvarighet till den s k klockareposten, där klockaren i församlingen hade att svara för brevbäringen mellan biskop, prost och kyrkoherde.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-11-06, 18:19
Svar #4

John Nilsson

Brevisare och sedelvisare
Vad innebar dessa yrken

2002-07-19, 17:24
Svar #5

Erik Rask

Brevekarlar (läs:bredvidkarlar) var en jordlös befolkning utan bestämt yrke, boende ute på
byarnas mark på ofri grund. Det var övertaliga
bondsöner som hade måst bygga sig något eget.
Måste ofta göra dagsverken hos jordägare.
Annat namn: backstusittare.

2002-07-20, 15:33
Svar #6

Kerstin Dahl

Hej Leif!
Det var nu rätt länge sedan du skrev inlägget om brevkarlen soldat Olof Dahlman från Norberg.
Jag tänkte i alla fall kolla om du vet något mer om denne man. Kan det vara samma soldat som
dyker upp i Folkärna socken? Han var född 1755 och dog i kriget i Finland.
 
MVH
Kerstin Dahl

2005-03-30, 14:24
Svar #7

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej Kerstin och även Leif Mörkfors
 
Kommer just från Arninge. Hittade där en ana som jag var ute efter. Soldaten Olof Dahlman bosatt i Livsdal, Norberg, var far till Anders Olsson född 1745-02-25.
Alltså inte den soldat som var född 1755. Men jag är nyfiken på flera uppgifter om honom förutom att han var brevkarl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna