ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förpaktningsägare  (läst 1590 gånger)

2000-01-27, 23:50
läst 1590 gånger

Fredrick Andreasson

Enligt husförslängden står det om min morfarsmorfars far att han var förpaktningsägare. Vet någon vad en sån gjorde?
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2000-01-28, 10:13
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Se diskussionen under Yrken / Förpantningsegande.
Jag tror nämligen att det står Förpantningsägare.
 
Gunnar

2000-01-30, 00:35
Svar #2

Fredrick Andreasson

Hej Gunnar!
 
Nej, jag är nog ganska säker på att det står förpaktningsägare. Enligt Bonniers Lexikon så
är förpakta ett gammal ord som betyder arrendera.
Detta visste jag sedan tidigare. Men det är slutleden som gör mig lite konfunderad. Om man är arrendator kan man väl inte samtidigt vara ägare till ett hemman? Det som stöder min teori är också att han inte var särskilt bofast utan flyttade mycket mellan olika torp. Hans son min morfars morfar var förövrigt också arrendator en tid.

2000-01-30, 09:41
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Då är det nog samma sak, eftersom förpantningen också var ett slags arrende. Varför det heter ägare på slutet har jag aldrig tänkt på, det var ju faktiskt så att dom inte ägde marken. Men oftast så ägde dom byggnaderna, och kunde ta dom med sig när dom flyttade. Det låter kanske märkligt, men så var det.  
Förpantningen var på, oftast, 49 år. Kontrakt skrevs, som måste registreras på Tingsrätten. Denna registrering måste sedan göras om vart femte år (eller nåt sån't).
Det som arrenderades var alltså oftast bara själva marken. Man kunde även ta en förpantning på skogsmark mm utan att bo där.
 
Så här kunde det se ut:
 
Förpantningsbref
 
Jag Lars Gustaf Olsson i Östra Takne upplåter ett stycke jord å min ägande fasta Egendom 1/5 del uti Ofvannämnde hemman till Olof Olsson derstädes på 49 års tid räknat från den 14 Mars 1866 till samma tid 1915 mot ett öfverenskommit bestämt pris Sex Hundra (600) Riksdaler Riksmynt som till fullo liqvideras den 1ste Nästa November; parken är belägen uti den så kallandes Fogelmyra och  gränser i Öster till min öfveriga derstädes belägna torpjord utgörande en sträcka af 429 alnar södra sidan 833 alnar västra änden 383 alnar och Östra änden 63 alnar utvist å gårdens karta under Litt __ De på denna park nu varande Hus tillfaller förpantningsegaren för evärderligt men vid förpantningsårens slut återgår jorden till ägendommens rätta ägare utom vidare ersättning eller lösen, under förpantningsåren får förpantningsägaren till vedbrand begagna stubbar och Ris äfven får utom ersättning tagas  virke till uppsättande af Nya gärdesgårdar efter Norra linjenen, såsom Mulbete för sina kreatur äger förpantningsägaren rättighet begagna den till min egendom hörande oinhägnade skogsmark Såsom säkerhet för denna förpantning äger förpantningsegaren rättighet söka Näst efter den Intekning som blifvit faststäld för      Vermlands läns Hypoteksförenings räkning. Sålunda öfverenskommit försäkras Östra Takne den 8 Mars 1866-
           
Wittnar
           
And Andersson, Slättvål
Johannes Jansson, Backa
 
Lars Gustaf Olsson, ägare
Olof Olsson, köpare

2000-01-30, 12:07
Svar #4

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Gunnar och Fredrik,  
Kan det inte vara så att den som äger förpantningsbrevet, kallas förpantningsägare? Han kunde väl avyttra det, men inte marken?
Så har jag tolkat det.
MVH/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna