ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnare  (läst 724 gånger)

2003-12-09, 15:58
läst 724 gånger

Monica Fogelqvist

Söker en skinnare i Filipstad i slutet av 1600, Jon Aronsson. Jag har verkligen fastnat, och vet inte hur jag skall gå vidare. Fanns det något skråsystem, som han kanske kunde vara del av? Finns det några längder ifrån det i så fall? Hur levde skinnare; var de relativt stationära, eller lättflyttade som t.ex.smeder? Kom de från vart som helst, eller fanns det något ställe som producerade extra många skinnare, typ Malung, som ju inte ligger alltför långt ifrån Filipstad?
All information insupes girigt!
MVH
Monica

2004-01-27, 21:39
Svar #1

Madelene Kasström

Hej Monica!
 
Slog upp skinnare i min bok Gustav Vasa och hans folk. Det står där att skråorganisationen fanns redan 1483 och var ofta förmögna borgare. Deras arbete var smutsigt och lämnade efter sig mängder av orenlighet, därför måste de hålla till i stadens utkanter vid vattnet. Tyvärr inte så mycket svar på dina frågor, men det kanske finns någon ledtråd att spinna vidare på...Skråsystem fanns det alltså.
 
Madde

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna