ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrädgosse  (läst 1105 gånger)

2010-09-29, 21:40
läst 1105 gånger

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Är detta en yrke, i så fall vad, eller någon annan benämning? Står i Falu Kristine AI:23 sid 163 1847-1856 på Anders Gustaf Danielsson f 1839. / Jan Danielsson

2010-09-29, 22:57
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:22
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Skräda har flera betydelser, men med tanke på orten återger jag en av dem (SAOB):  
 
[SKRÄDA 2.b]
b) bergv. i fråga om skiljande (särsk. för hand) av stycken av ofyndigt l. oanvändbart mineral från fyndigt l. användbart l. sortering av (bearbetad) malm i bättre o. sämre o. d. (äv. innefattande sönderslagning av större stycken med hammare): sovra l. sortera (malm o. d.), skilja (malm o. d. från gråberg l. bättre gods från sämre o. d.); äv. i p. pf. i mer l. mindre adjektivisk anv., om malm o. d.: som undergått sovring, sovrad.
 
- SKRÄD-POJKE. (förr) pojke som skrädde malm.
 
Stefan
Stefan Dake

2010-09-30, 20:47
Svar #2

Utloggad Lars Lindmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:23
    • Visa profil
    • www.kanikbo.se
hej Jan
jag tror att det fanns sådana barnarbetare på sala silvergruva sök på det

2010-10-05, 16:11
Svar #3

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Kristina, Stefan och Lars!  Tack för hjälpsam info, nu vet jag mera om vad min farmors far sysslade med i unga år. Sådant borde man ju ha förstått efter några år i Bergslagen. Hade också glömt att SAOB kunde finnas på nätet.  
Som en bieffekt har det klarnat vad bakgrunden är till uttrycket han skrädde inte orden.  
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna