ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sumprunkare  (läst 1730 gånger)

2004-09-06, 09:28
läst 1730 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
En av mina släktingar extraknäckte, enligt vad som sägs, i slutet av 1800-talet som Sumprunkare i Stockholm. Arbetet lär ha bestått i att stå på fisksumparna och gunga dem för att få in friskvatten. Någon som vet mer?

2004-09-06, 11:01
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

En sökning via Google resulterar bland annat i följande från susning.nu:
 
Sumprunkare var förr ett yrke som innebar att kontinuerligt hålla vattnet i fisksumpar i rörelse så att fisken skulle få tillräckligt med syre och inte dö. Ordet lever kvar som allmänt speord pga att arbetet gav dåligt betalt och var illa ansett

2004-09-06, 12:14
Svar #2

Peter Lord

I Per-Anders Fogelströms Stockholmsserie är det någon av (huvud-)personerna som arbetar som sumprunkare och där finns en beskrivning av hur yrket gick till. Kommer tyvärr inte ihåg i vilken av böckerna det är.

2004-09-06, 15:25
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det är den första boken (har själv aldrig kommit längre i serien än till den boken ).

2004-09-07, 00:41
Svar #4

Malin Ericson (Malinka)

I Mina drömmars stad tar Henning och Tummen ett påhugg som sumprunkare, vid Stadsgården om jag minns rätt. Sumprunkaren behövdes när skutorna med fisk i sumpen låg över natten -- för att fisken skulle hålla sig vid liv till dagen därpå krävdes vattengenomströmning.
 
Fogelström beskriver det som att en sten bands fast i ett rep vars andra ända satt i skutans masttopp, och sedan var det sumprunkarens uppgift att hålla stenen i svängning som en pendel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna