ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tandtekniker  (läst 1235 gånger)

2009-09-02, 17:49
läst 1235 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej.
Min fff Johan Oskar Abrahamsson, f. 1873-12-01 (Garnisonsförs.) och d.1911-02-25 (Gamlestaden) var tandtekniker,vilket även är skrivet på hans gravsten. Jag blev verkligen förvånad över detta fakta.
 
Yrket tandtekniker, vad innebar det ? Vad gjorde de för 100 år sedan ? Hur blev man utbildad till det ? Johan Oskar har titeln tandtekniker vid giftermål 1896 med Hulda Victoria Berntsson och därefter. Fanns det någon skola/institut i Göteborg där man utbildade sig eller var det via ett lärlingssytem ?
Jag undrar även över var Johan Oskar var verksam. Jag tänkte på någon kommunal vårdinrättning, Sociala huset t.ex., och tog kontakt med Region- och Stadsarkivet i Göteborg för att få hjälp med detta, men de kunde inte hjälpa mig.
 
Mina frågor är tudelade, dels om tandteknikerarbete och dels om Johan Oskars egen situation, men förhoppningsvis finns det någon med känsla för sekelskiftet (det förra) och Göteborg, som kan räta ut några frågetecken.  
 
Mvh
Åke

2009-09-02, 20:12
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Nordisk Familjebok skriver om tandtekniker:
 
Tandtekniker, tandläkarens tekniska biträde,
som efter tandläkarens anvisningar på modell
utför löstandsarbeten, stifttänder, guldkronor
och andra proteser (ersättningar) för naturliga
tänder; tandtekniker eger i Sverige ej rätt
att utföra något arbete direkt på patient.
 
Den volymen trycktes tydligen 1919, så det är inte långt från tiden din fff var verksam. På sidorna innan skriver de även om utbildningen av tandläkare, kanske finns det någon ledtråd där om teknikernas utbildning. Där nämns också Göteborgs tandläkaresällskap, grundat 1893 - sällskapet finns fortfarande, och kanske kan ha mer information: http://www.goteborgstandlakaresallskap.nu. Enligt historiksidan på sajten, fanns det bara ett dussin tandläkare i Göteborg vid grundandet!
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-09-02 20:16)

2009-09-04, 23:31
Svar #2

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack Anna-Carin för ditt svar !
Bra förslag från Nordisk Familjebok, som har tidsenlig beskrivning av yrket.
Jag har tidigare observerat Göteborgs tandläkaresällskap via googling. men fann inget om tandtekniker i sammanhanget och lämnade uppslaget. Ditt förslag får mig att ta kontakt med föreningen. Chansen att Johan Oskar arbetade med någon av dessa tidiga medlemmar finns ju och kanske finns tandteknikerspörsmål med i föreningens ärenden.
Löstandsarbeten, stifttänder, guldkronor och andra proteser var det mestadels för högre ståndspersoner och undra vilket material man använde. Porslin, metall, elfenben..?
 
Mvh
Åke

2016-02-21, 18:32
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Intressant fråga. Jag skall försöka ge ett delsvar, som visserligen inte gäller 1890-talets Sverige, men väl Polen på 1930-talet, inte så långt ifrån artikeln i Svensk Familjebok.  I dagarna är det 100-årsdagen sedan min far Leon Zylberstein föddes, och han var just en sådan tandtekniker vi talar om. Ja, han fick börja som lärling hos en mäster, en tandtekniker som hade verkstad, etc, och samarbetade med ett antal tandläkare.  Jag tror också att mäster tog emot egna patienter i och för att göra proteser, kronor, bryggor.  Far var läraktig och hade ögonen och öronen öppna, såg också till att öva lite på egen hand, så han ansåg sig vara utlärd efter tre år ist för de sedvanliga 5 (alternativt 2 av tre - minns faktiskt inte just nu).  Hoppade av, lyckades köpa lite utrustning på avbetalning - och startade eget. Leon dels samarbetade med tandläkare, men också tog emot egna patienter i sin enkla verkstad därhemma.  En ganska vanlig fåtölj - enklare frisörfåtölj om det gick att få tag i det. Borren var fotdriven - senare kunde han koppla en motor till den. Ja han tog avtryck i munnen, och från gipsavtrycket göt han i lämpliga plastmassor.  Han menade det var en stor fördel att själv ta avtrycket ist för tandläkaren. då såg han själv hur munnen och käken såg ut, och det var lättare för honom att anpassa den färdiga protesen.  Jag antar att den ekonomiska marginalen var också bättre när han gjorde allting själv.
Till tänder användes på hans tid porslin och metall. guld om de kunde få tag i det.  Färdiggjorda plasttänder fanns på min tid när han jobbade på 60-talet, men de fanns nog inte då... Kronorna var av stål, nån gång av guld som sagt.  Far berättade att han var med i en grupp som experimenterade fram nya lödningsmetoder för guldarbeten och även stålkronor.
 
Jag minns en gång när han berättade att sent på kvällen fick han en påringning från en av tandläkarna han samarbetade med. Tandläkaren bad honom att ta en taxi och komma snarast.  Det visade sig att tandläkaren misslyckades med avtryckningen - och hela gipspaketet stelnade inne i patientens mun. som visserligen kunde andas genom näsan men det var nätt och jämnt.  Och skära itu gipset var inte enkelt, skärvorna och dammet skulle ju flyga direkt in i lungorna. Leon var kallblodig och praktiskt händig, så han lyckades skära / peta loss gipsvaggan ur munnen...   Om vaggan dög att göra avtryck ifrån, eller om de gjorde en ny, minns jag inte just nu. Men iaf, både patienten och tandläkaren var mycket lättade, och jag gissar att far fick ett kuvert tillsammans med varma handtryckningar. Förutom ersättningen för taxin då.    
 
Far fortsatte med yrket långt in i 60-talet, enligt ungefär samma riktlinjer, tills omständigheterna tvingade honom att göra annat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna