ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaktmästare  (läst 1274 gånger)

2002-03-18, 23:39
läst 1274 gånger

Robert Eckeryd

Vad var egentligen en vaktmästare förr i tiden? Har stött på en sådan för ca 200 år sedan som var anställd vid generalassistanskontoret, vilket var en sorts pantbank som inrättats till förmån för folk ur lägre klasser.

2002-03-22, 22:58
Svar #1

Robert Eckeryd

Någonting säger mig att det finns en klar skillnad mot dagens vaktmästare - att det kan ha liknat mer att vara säkerhetsvakt - eller rent av något sorts lägre ämbete, någon borde väl veta?

2009-09-25, 21:06
Svar #2

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil
Wagtmästare vid Förvaltningen af Siöärendena; det var min mormors farfars fars titel. Han hette Carl Törner och var åren 1807-18 skriven i Skeppsholms församling i Stockholm. Vad gjorde en vaktmästare vid sjöförvaltningen? Förvaltningen för sjöärendena fanns åren 1803-1878. Föregångaren hette Amiralitetskollegiet och efterföljaren Marinförvaltningen. Här ingick bl a lotsverksamheten.
Ingemar Unge skriver i senaste numret av tidningen Vi att vaktmästare var före 1630 en militär titel, motsvarande major, sedan underofficer vid kavalleriet men därtill bas för en vaktstyrka.
Själv har jag fått för mig att det skulle vara någon form av civil underofficersbefattning. Flera andra vaktmästare var dopvittnen till Carl Törners barn tillsammans med bokhållare och en advocatfiskal.
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna